Trwa ładowanie...

KRRiT ukarze TVP. Doliczyli się kilku naruszeń ustawy

"Tego po prostu nie można przegapić, to trzeba zobaczyć" - m.in. tak w TVP promowano Sylwestra Marzeń. KRRiT wszczęła postępowanie i - jak się okazuje - Telewizja Polska dopuściła się kilku naruszeń ustawy o radiofonii i telewizji.

Share
Sylwester 2021/2022 w TVPSylwester 2021/2022 w TVPŹródło: AKPA, fot: AKPA
d1w1wfd

TVP promując sylwestrową imprezę, przechodziła samą siebie. Kulminacją absurdów było wydanie "Wiadomości" z 29 grudnia, w którym aż 18 minut poświęcono reklamowaniu imprezy w Zakopanem. Mało tego, aż trzy razy wyemitowano ten sam filmik, na którym Jason Derulo siedzi w kuchni i łamaną polszczyzną zaprasza na "Sylwestra Marzeń" w TVP2. Po raz czwarty przypomniano go pod sam koniec wydania, ponownie powtarzając przydługi fragment jego teledysku, pokazany kilka minut wcześniej. Warto dodać, że gwiazdor chyba nie chciał, by w jego mediach społecznościowych pozostała pamiątka po Sylwestrze Marzeń, bo usunął wpis, w którym zapowiadał swój występ.

W "Wiadomościach odtrąbiono jednak spektakularny sukces, mówiąc o nocy, która "połączyła Polaków". Nie do końca. Nie zabrakło negatywnych komentarzy, a sprawą promocji koncertu musiała zająć się Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Jeszcze w grudniu pojawiły się doniesienia, że KRRiT przyjrzy się, czy TVP nie złamała aby ustawy...

Zobacz: „Sylwester Marzeń” w TVP. Ekspert tłumaczy wysoką oglądalność wydarzenia

KRRiT musiała wszcząć postępowanie wyjaśniające - konkretnie w sprawie wspomnianego wyżej wydania "Wiadomości" z 29 grudnia. "Trwający 18 minut (ponad połowę całego programu) blok materiałów poświęconych audycji, która będzie emitowana na innej antenie tego nadawcy, w istocie był przekazem handlowym dotyczącym produktu, jakim jest program telewizyjny" - pisali w skardze do rady Juliusz Braun, Jan Dworak, Janusz Daszczyński i Krzysztof Luft.

d1w1wfd

Wypunktowali, że w materiałach pojawiały się określenia wartościujące imprezę (żeby wymienić choćby "największe hity i najlepsza zabawa sylwestrowa"), a nie informujące o niej. Autorzy skargi zwrócili też uwagę, że na ekranie widzowie zobaczyli w pewnym momencie logo PGE - Polskiej Grupy Energetycznej, a - jak zauważają Wirtualne Media - programy informacyjne nie mogą zawierać lokowania produktu.

KRRiT przeanalizowała wydania "Wiadomości" z 29 i 31 grudnia. Dopatrzyła się kilku naruszeń ustawy o radiofonii i telewizji. Mowa m.in. o "emisji ukrytego przekazu handlowego" i "przerwaniu audycji w celu nadania reklamy w programie nadawcy publicznego".

"W związku z powyższym wszczęte zostało postępowanie w sprawie ukarania Spółki Telewizja Polska SA karą pieniężną na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy" - podają Wirtualne Media za szefem KRRiT.

- Główna audycja informacyjna TVP zamiast informować o najważniejszych wydarzeniach w kraju i na świecie, większość czasu poświeciła na promocję własnej audycji rozrywkowej, pomijając naprawdę istotne dla społeczeństwa informacje. I bardzo się cieszę, że KRRiT podzieliła tę ocenę - skomentował dla WM Krzysztof Luft.

d1w1wfd
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1w1wfd
d1w1wfd