Nie tylko TVP. Krajowa Radia Radiofonii i Telewizji wlepia kary
Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w 2020 r. ukarał zarówno TVP, jak i TVN, Polsat i inne media za emisję ukrytych przekazów handlowych. Teraz już wiemy, gdzie stacje przemycały niedozwolone treści.
19.06.2021 15:56
Kary finansowe nałożone na nadawców radiowych i telewizyjnych przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji w ubiegłym roku wyniosły blisko 285 tys. zł. Jak podaje portal Wirtualne Media, najwyższe grzywny poniosły grupy Polsat (65 tys. zł), Kino Polska (61 tys. zł), TVP (60 tys. zł) oraz TVN (41 tys. zł).
W zeszłym roku publiczny nadawca został ukarany kwotą 30 tys. zł za "emisję ukrytych przekazów handlowych oraz przerwanie serwisu informacyjnego w celu nadania tych przekazów". Dotyczyło to wydania "Wiadomości" z 4 maja 2020 r., w którym to informowano o rozpoczęciu nadawania na TVP1 serialu "Włoska rodzina" oraz przypominano o nowych odcinakach "Leśniczówki", "Jaka to melodia?" czy o spektaklach Teatru Telewizji.
Do tego doszła kara 10 tys. zł za "przerywanie audycji w celu nadania reklamy" w TVP2.
Zobacz także
Ponadto ustalono, że Telewizja Polska (TVP Sport) nie przestrzegała przepisów dotyczących udogodnień dla osób niepełnosprawnych w postaci napisów dla niesłyszących, za co spotkało ją 5 tys. zł kary.
Kwota 15 tys. zł grzywny została nałożona za "niezapewnienie w kwartalnym czasie nadawania (w IV kwartale 2019 r.) udziału co najmniej 50 proc. audycji europejskich wytworzonych przez producentów niezależnych" w minionych pięciu latach na kanałach TVP Seriale, TVP Historia oraz TVP Kultura.
Z podobnych powodów ukarano też grupę TVN, która w ukrytych przekazach promowała programy TVN Style (15 tys. zł kary). Zdaniem KRRiT na antenach TVN "rozpowszechniano audycje lub inne przekazy zawierające sceny lub treści mogące mieć negatywny wpływ na prawidłowy fizyczny, psychiczny lub moralny rozwój małoletnich".
Demoralizować młodzież w taki sposób miały też stacje grupy Polsat oraz Kino Polska (Stopklatka, Zoom TV). Ponadto Polsat dwukrotnie przekroczył dozwolony limit czasu reklam i telesprzedaży w godzinie zegarowej na antenach Fokus TV i Polsat Games.