Panika w TVP. "Wiadomości" szukają 4 mln widzów

W piątkowych "Wiadomościach" TVP ponownie zaatakowała Nielsen Audience Measurement, czyli pracownię badającą wyniki oglądalności. Chodzi o 4 "znikające" mln widzów śledzące polską reprezentację.

"Wiadomości" po raz kolejny zdyskredytowały wiarygodność metody Nielsena"Wiadomości" po raz kolejny zdyskredytowały wiarygodność metody Nielsena
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Nie od dziś wiadomo, że TVP podważa wiarygodność metodologii przyjętej przez Nielsena. W poniedziałek 14 czerwca w "Wiadomościach" wykazywano na przykładzie spotkań w ramach Euro 2020, że pracownia zaniża ich oglądalność na niekorzyść TVP. Różnica między danymi Nielsena a Modelem Oglądalności Rzeczywistej (MOR), którym posługuje się TVP od 2018 r., w przypadku meczu Holandia–Ukraina wynosiła nawet 2,2 mln widzów.

W piątkowym wydaniu głównego serwisu TVP powrócono do niewygodnego tematu. Konrad Wąż w materiale "Gdzie zniknęły 4 mln widzów" ponownie podważył wiarygodność szeroko uznawanego na rynku medialnym Nielsena.

Te programy kochała Polska. Zniknęły z anteny TVP

W reportażu podano, że badania pracowni wskazują, że liczba kibiców reprezentacji Polski w ciągu ostatnich 3 lat miałaby stopnieć aż o 4 mln. Zdaniem TVP to oczywiście nieprawda.

Dla porównania zaprezentowano wyniki oglądalności dotychczasowych spotkań Euro 2020 przeprowadzone przez pracownię Nielsena i Mor.

Zdaniem Węża podejrzenie wzbudza np. fakt, że mecz Dania-Finlandia wg Nielsena obejrzało niewiele więcej widzów co prognozę pogody po "Wiadomościach" (1,6 mln widzów).

"Wiadomosći"
"Wiadomości" © Materiały prasowe
"Wiadomosći"
"Wiadomości" © Materiały prasowe
"Wiadomości"
"Wiadomości" © Materiały prasowe

Wg wyliczeń TVP ogólna różnica między MOR i Nielsenem to aż 79 proc. W czasie Mundialu 3 lata temu ta rozbieżność wynosiła 44 proc.

Jeśli brać wyniki oglądalności badane metodologią Nielsena, od 2016 r. zainteresowanie wydarzeniami sportowymi z udziałem polskiej reprezentacji w piłkę nożną miałoby sukcesywnie spadać.

"Wiadomości"
"Wiadomości" © Materiały prasowe

Skąd tak wielka różnica? Gdzie wyparowały 4 mln kibiców?

- Nie brak opinii, że na te wyniki mogą mieć wpływ zmiany, jakie Nielsen wprowadził w panelu badawczym - w 2019, 2020 i 2021 r. - snuł przypuszczenia Wąż.

- Podejrzewamy, że sposób rekrutacji i to w jaki sposób jest konstruowany panel, ma bezpośredni wpływ na wyniki - mówił dyrektor Biura Dystrybucji TVP S.A. Marcin Klepacki

Autor reportażu podkreślił, że Nielsen nie bierze pod uwagę oglądających mecze transmitowane przez TVP w strefach kibica na świeżym powietrzu.

- A taki model oglądania TV wybiera dziś coraz więcej osób. Według firmy Gemius może chodzić nawet o 1,5 mln osób - dowodził Wąż.

W "Wiadomościach" zaznaczono, że na podstawie danych Nielsena wyceniane są reklamy.

- A pieniądze z nich potrzebne są choćby po to, aby Polacy bez żadnych dodatkowych opłat mogli oglądać wydarzenia jak Euro 2020 - mówił reporter.

W materiale nie znalazła się jednak dość istotna informacja o wpompowaniu w TVP drugi rok z rzędu 2 mld zł oraz podwyższeniu stawek za używanie telewizora i radioodbiornika.

Oznacza to, że w ciągu 7 lat widzowie obejrzą na antenie telewizji publicznej łącznie 234 mecze, w tym minimum 60 spotkań Polaków. To najważniejszy i najtrudniejszy przetarg w historii polskiego rynku telewizyjnego. Nic więc dziwnego, że niskie wyniki podawane przez pracownię Nielsena nie są powodem do entuzjazmu.

Rok temu upust niezadowoleniu publicznie dał Jacek Kurski. Wtedy chodziło o oglądalność meczu półfinału piłkarskiej Ligi Mistrzów UEFA Olympique Lyon – Bayern Monachium na antenie TVP 2. Na Twitterze Kurski dowodził, że Nielsen zaniżył oglądalność o 1,4 mln widzów w porównaniu do MOR.

Wybrane dla Ciebie

Orły 2025. Aż 11 statuetek dla jednego filmu
Orły 2025. Aż 11 statuetek dla jednego filmu
"Kulej. Dwie strony medalu" wybrany najlepszym filmem według użytkowników Wirtualnej Polski [RECENZJA]
"Kulej. Dwie strony medalu" wybrany najlepszym filmem według użytkowników Wirtualnej Polski [RECENZJA]
Powrócił po zwolnieniu z TVP. Nie traci nadziei
Powrócił po zwolnieniu z TVP. Nie traci nadziei
"Dzień Dobry TVN": Marcin Prokop w pojedynkę przywitał się z widzami. "Jedna osoba temu nie podoła"
"Dzień Dobry TVN": Marcin Prokop w pojedynkę przywitał się z widzami. "Jedna osoba temu nie podoła"
Będzie konkurencja dla TVP i TVN. Polsat szykuje śniadaniówkę
Będzie konkurencja dla TVP i TVN. Polsat szykuje śniadaniówkę
TV Republika znowu lepsza niż TVN24. "Powoli zaczynamy się przyzwyczajać"
TV Republika znowu lepsza niż TVN24. "Powoli zaczynamy się przyzwyczajać"
Katarzyna Kwiatkowska ma dużą tolerancję dla żartów. Ale jednej kategorii humoru nie znosi
Katarzyna Kwiatkowska ma dużą tolerancję dla żartów. Ale jednej kategorii humoru nie znosi
Niespodziewane zmiany w "Dzień Dobry TVN". Widzowie mogą być zaskoczeni
Niespodziewane zmiany w "Dzień Dobry TVN". Widzowie mogą być zaskoczeni
Anna z "Rolnik szuka żony" wróciła z synem do domu. Czekało ich piękne powitanie
Anna z "Rolnik szuka żony" wróciła z synem do domu. Czekało ich piękne powitanie
Koniec będzie szybszy, niż sądzili. Fani "M jak miłość" są wściekli
Koniec będzie szybszy, niż sądzili. Fani "M jak miłość" są wściekli
Michał Żebrowski o Jacku Kurskim w programie "Bez retuszu": "gangster medialny"
Michał Żebrowski o Jacku Kurskim w programie "Bez retuszu": "gangster medialny"
Absurdalna odpowiedź w "Jeden z dziesięciu". Internet ją zapamięta
Absurdalna odpowiedź w "Jeden z dziesięciu". Internet ją zapamięta