Szczygieł o sytuacji w TVP. "Ten dzień wejdzie do historii Polski"

W ciągu ostatnich dni zachodzą poważne zmiany w telewizji publicznej. Rewolucja dzieje się na naszych oczach. Odnośnie wydarzeń z dnia 20 grudnia wypowiedział się Mariusz Szczygieł.

Mariusz Szczygieł komentuje zmiany w telewizji publicznej
Mariusz Szczygieł komentuje zmiany w telewizji publicznej
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | AKPA

Dziennikarz przez wiele lat związany był z "Gazetą Wyborczą". Przez jakiś czas współpracował też ze stacją Polsat, na antenie której prowadził telewizyjne talk-show "Na każdy temat". Szczygieł jest założycielem i członkiem zarządu Fundacji Instytutu Reportażu, w ramach której założył Wydawnictwo Dowody na Istnienie. Jest również wielokrotnie nagradzanym dziennikarzem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Mamy stan wojenny w Polsce". Senior do posła PiS w TVP: Przestań pan kłamać

Sejm przyjął uchwałę w sprawie przywrócenia ładu prawnego oraz bezstronności i rzetelności mediów publicznych oraz Polskiej Agencji Prasowej. Minister kultury odwołał dotychczasowych prezesów Zarządów TVP, Polskiego Radia i PAP oraz Rady Nadzorcze. W środę 20 grudnia TVP Info przestało nadawać. Z kolei widzowie TVP1 nie zobaczyli na ekranach ani "Teleexpressu", ani "Wiadomości".

Wydarzenia z ostatnich dni komentuje Mariusz Szczygieł w mediach społecznościowych. Wpis zaczął od słów: "20 grudnia 2023 r. - ten dzień wejdzie do historii Polski, a ten print screen być może będzie ilustracją w podręcznikach historii polskich mediów".

W dalszej części informuje o wyłączeniu programów informacyjnych TVP i o orędziu Marka Czyża. "’Wiadomości TVP’ przez osiem lat były niczym ‘Dziennik Telewizyjny’ w stanie wojennym: prostackie i atakujące ustawionego przez siebie wroga".

Szczygieł nie unika też oceny widzów, którzy przez lata byli wierni telewizji publicznej. "Prymitywność i wulgarność intelektualna przekazu przyciągnęła pewien typ widzów. Obelżywość – to jeszcze jedno właściwe słowo charakteryzujące populistyczny styl TVP Info. A ponieważ najgorsze emocje najlepiej się rozmnażają, a nasze mózgi uwielbiają się od nich uzależniać, program doskonale pełnił swoją rolę. Był idealny w polityce, która dzięki PiS-owi i jego akolitom odnowiła swoje formy, typowe dla przedwojennej endecji i komunistycznego betonu PRL-u".

Na sam koniec poinformował, że trzyma kciuki za Marka Czyża i odniósł się do jego słów, które padły w środę 20 grudnia na antenie TVP. Dokładniej mowa o fragmencie: "Od jutra ‘Wiadomości’ będą prezentowały fotografię świata. Fotografię, nie obraz, bo to nie jest to samo. Zamiast propagandowej zupy chcemy państwu zaproponować czystą wodę. Nie dlatego, że jest szlachetna, ale dlatego, że nie niesie żadnych nachalnych smaków".

Dziennikarz na swoim Instagramie zaapelował o odpowiednie rozumienie przekazu. "Szlachetne słowa, tyle że można się przyczepić. [...] Obawiam się, że odbiorcy tych słów, jeśli w emocjach one do nich dotrą, mogą być zmyleni. Będą się spodziewać ‘obiektywnego’ przekazu, który nie jest możliwy. Należałoby może mówić o przekazie ‘uczciwym’. Jednak przede wszystkim przekaz powinien być prosty (ale nie prostacki i nie prymitywny) oraz zrozumiały".

W komentarzu pod opublikowanym postem zwrócił się do Macieja Orłosia o powrót. Dziennikarz w latach 1991-2016 był prezenterem Telewizji Polskiej. Czy to nastąpi? W najbliższym czasie pewnie poznamy odpowiedź.

W najnowszym odcinku podcastu "Clickbait" rozmawiamy o najlepszych (i najgorszych) reklamach świątecznych, wielkich potworach w "Monarchu" na AppleTV+ i szokującym znęcaniu się nad ludźmi w "Special Ops: Lioness" na SkyShowtime. Możesz nas słuchać na Spotify, w Google Podcasts, Open FM oraz aplikacji Podcasty na iPhonach i iPadach.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (22)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.