"To będzie kopalnia memów". Nowy kanał TVP już jest źródłem drwin
15.02.2021 12:29
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nowy kanał tematyczny - TVP Kobieta - rusza już w marcu. Telewizja Polska pochwaliła się w mediach społecznościowych pierwszym spotem promocyjnym. Klip już wywołał kontrowersje i stał się źródłem kpin z telewizji publicznej. Swoje trzy grosze dorzuciła też Karolina Korwin-Piotrowska.
Na początku roku Telewizja Polska zapowiedziała uruchomienie nowego kanału dla kobiet, który ma "w zintegrowany sposób realizować potrzeby widowni kobiecej". TVP Kobieta, która rusza w symbolicznym dniu 8 marca, ma mieć charakter lifestylowo-poradnikowo-rozrywkowy. Jak jakiś czas temu informował portal Wirtualne Media, powstanie nowego kanału, którego roczny koszt nadawania szacuje się na ok. 18 mln złotych, TVP tłumaczy m.in. potrzebą umacniania rodziny, kształtowania postaw prozdrowotnych, integracji społecznej czy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu. W ofercie nowego kanału znajdą się dotychczasowe produkcje Telewizji Polskiej, formaty własne oraz zakupione.
Przedsmak tego, na jaki przekaz mogą liczyć widzowie TVP Kobieta, przyniósł opublikowany niedawno w sieci spot promocyjny. Pastelowo-cukierkowy klip z udziałem znanych prezenterek Telewizji Polskiej, pokazanych przy typowych "kobiecych zajęciach", wiele powiedział o tym, jaki wizerunek kobiety zamierza utrwalać w społeczeństwie TVP. I z miejsca stał się przedmiotem nie tylko krytyki, ale i drwin.
Na Twitterze zaroiło się od krytycznych opinii internautów, którzy zarzucili stacji utrwalanie szkodliwych stereotypów na temat kobiet i promowanie ich wizerunku nieprzystającego do obecnych czasów. W trwającym zaledwie minutę klipie gwiazdy TVP, w kolorowych stylizacjach, pozują z uśmiechem w kuchni albo z dzieckiem lub z dmuchawą. Ewentualnie, tak jak Małgorzata Tomaszewska, przechadzają się po czerwonym dywanie lub pozują w garderobie, jak Marta Manowska.
"Czy TVP nie przychodzi do głowy pokazywanie kobiet inaczej niż kucharka-sprzątaczka-niańka-celebrytka?" - pytał jeden z użytkowników Twittera. Inna z internautek ironicznie skomentowała: "Jak dobrze, że kobieta w tym kraju może sprzątać. Chociaż tyle".
"Pooglądam, bo też sprzątam w pełnym makijażu i różowym garniturze" - żartowała inna internautka.
Z finałowej sceny w filmiku, w której Tomasz Kammel ostatecznie okazuje się... Marzeną Rogalską, zadrwił jeden z użytkowników Twittera, sugerując, że stacja nieświadomie zaliczyła wpadkę.
"Stygmatyzujące, stereotypowe i infantylizujące obrazowanie kobiety. Aczkolwiek fajnie, że jest wątek trans na końcu materiału" - zauważył.
Spot TVP Kobieta skomentowała na Instagramie też dziennikarka Karolina Korwin-Piotrowska, która już wieszczy kanałowi telewizji publicznej spory sukces w inspirowaniu internetowych szyderców.
"Tu nie trzeba oczo****ego filtra. To wali po oczach samo, jakby lata 50. były nadal. To będzie kopalnia memów na dekady" - napisała była dziennikarka TVN i TVN Style.