TV Republika wkrótce bez reklam? Niektóre tylko do końca stycznia
Jak donosi jeden z branżowych portali, nieliczne już dziś spoty reklamowe w TV Republika mogą całkowicie zniknąć z anteny wraz z końcem stycznia, kiedy to wygasną umowy dotyczące emisji. Nie wiadomo, czy reklamodawcy w ogóle wrócą do współpracy z prawicową stacją oskarżaną o szerzenie mowy nienawiści.
Mimo iż od czasu zmian w mediach publicznych TV Republika notuje gigantyczny wzrost oglądalności i coraz większy udział w rynku, co w mijającym tygodniu zapewniło jej nawet pozycję wicelidera wśród kanałów informacyjnych (stacja Sakiewicza plasuje się za TVN24, ale przed Polsat News), to prawicowej stacji trudno będzie skonsumować ten sukces. Przynajmniej jeśli chodzi o wpływy z reklam. Bo choć widzów TV Republika wyraźnie przybywa, to jednocześnie stacji ubywa reklamodawców na skutek oskarżeń o szerzenie mowy nienawiści, co jest pokłosiem sylwestrowej wypowiedzi Jana Pietrzaka o imigrantach.
Na początku stycznia, w związku z powszechnym oburzeniem wywołanym wypowiedzią satyryka na antenie TV Republika, swoje spoty reklamowe wycofały m.in. mBank, Ikea czy Provident, a w ślad za nimi także kolejne marki odcinające się od stacji szerzącej mowę nienawiści. Inne, pod groźbą kar, zdecydowały się zaś na realizację spotów do końca bieżącej umowy, która obowiązuje do końca stycznia.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W efekcie reklam na antenie TV Republika jest jak na lekarstwo (głównie w porannym i wieczornym paśmie, czyli w porach najwyższej oglądalności), o czym pisaliśmy niedawno. W ostatnich dniach, w przedpołudniowym paśmie emitowano wyłącznie spoty autopromocyjne. Nie pojawiła się zaś żadna reklama komercyjna.
Reklamy w TV Republika tylko do końca stycznia?
Wiele wskazuje na to, że ta trudna z finansowego punktu widzenia sytuacja dla stacji Tomasza Sakiewicza może się utrzymać. Jak dowiedział się serwis Press.pl, niektóre marki reklamujące się dotychczas w TV Republika unikają deklaracji co do dalszej współpracy ze stacją (m.in. firma farmaceutyczna Teva Pharmaceuticals), informując, że będą emitować wykupione wcześniej reklamy jedynie do końca stycznia (np. Biedronka).
Z kolei firma bukmacherska STS w rozmowie ze wspomnianym serwisem poinformowała, że nie zamierza promować się w TV Republika. Co więcej, w wykupionym już wcześniej czasie antenowym, do końca stycznia, będzie emitować w swoich spotach planszę z hasłem "STOP MOWIE NIENAWIŚCI", zamiast swoich produktów i usług.
TV Republika apeluje do widzów o finansowe wsparcie
Bojkot TV Republika przez reklamodawców zbiegł się w czasie ze wzmożonymi prośbami stacji pod adresem widzów o finansowe wsparcie. Pierwsze apele o wpłaty pojawiły się na antenie zaraz po wyłączeniu TVP Info na skutek zmian w mediach publicznych.
Tomasz Sakiewicz, w komentarzu dla Wirtualnych Mediów z początku stycznia, tłumaczył jednak, że stacja potrzebuje finansowego wsparcia w związku z niespodziewanym rozwojem ramówki i nowymi osobami w zespole (do TV Republika z TVP przeszła m.in. Danuta Holecka, Adrian Borecki czy Miłosz Kłeczek). - [...] Do tego trzeba mieć inwestora, a naszym inwestorem okazali się widzowie - powiedział Sakiewicz.
W najnowszym odcinku podcastu "Clickbait" rozmawiamy o serialu "Detektyw: Kraina nocy", przyznajemy, na jakie filmy i seriale czekamy najbardziej w 2024 roku i doradzamy, które nadrobić z poprzedniego. Możesz nas słuchać na Spotify, w Google Podcasts, Open FM oraz aplikacji Podcasty na iPhonach i iPadach.