Karnowscy proszą o pieniądze. "Wspomóż rozwój niezależnych mediów"
Bracia Karnowscy są właścicielami tygodnika "Sieci", serwisu wPolityce czy telewizji wPolsce. Niedawno założyli też fundację, która nie jest organizacją pożytku publicznego. Zaapelowali do Polaków o wsparcie i przekazanie 1,5 proc. podatku na rozwój niezależnych mediów.
25.04.2024 | aktual.: 25.04.2024 12:27
We wtorek 23 kwietnia w serwisie wPolityce ukazał się komunikat. Poproszono w nim o pomoc. "Wspomóż rozwój niezależnych mediów! Przekaż 1,5 proc. podatku!" - głosiła jego treść. Autorzy proszą o przekazanie 1,5 proc. podatku na Fundację Mamy i Taty z celem szczegółowym - rozwój mediów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Za zebrane środki dziękuje tygodnik "Sieci", serwis wPolityce i telewizja wPolsce. Są to media powiązane bezpośrednio ze spółką Fratria oraz braćmi Michałem i Jackiem Karnowskimi.
Rodzeństwo niedawno założyło Fundację Media w Polsce i poprosiło o dokonywanie wpłat. Fundacja nie ma statusu organizacji pożytku publicznego, w związku z czym nie można przekazywać na nią 1,5 proc. podatku z PIT.
Karnowscy apelują
Jeśli natomiast chodzi o Fundację Mamy i Taty, to powstała ona 14 lat temu w celu "obrony swobody wypowiedzi i ochrony dzieci przed działaniami antyrodzicielskimi". Na stronie można przeczytać, że "za idealny model rodziny uważamy trwałe małżeństwo złożone z kobiety, mężczyzny oraz dzieci".
W ostatnich latach Karnowscy regularnie prosili swoich odbiorców o wsparcie finansowe. Zachęcali do kupowania numerów tygodnika "Sieci" oraz wykupu abonamentu prenumerat cyfrowych.
- W tym krytycznym roku Polska szczególnie potrzebuje silnych propolskich mediów - mówił wiosną 2023 r. Michał Karnowski.
Do sprawy odniosło się wielu publicystów. Wytknęli braciom, że za rządów Zjednoczonej Prawicy do ich spółek trafiało dużo budżetów reklamowych spółek i instytucji państwowych.
Prof. Tadeusz Kowalski przeprowadził analizę opartą na cennikowych danych z Kantar Media z 2021 r. Okazało się, że niemal 40 proc. wpływów reklamowych "Sieci" pochodzi ze spółek Skarbu Państwa. W tygodniku najbardziej promowały się: PKN Orlen (za 7,4 mln zł), Lotos (za 3,9 mln zł) i Totalizator Sportowy (za 3,6 mln zł).
W najnowszym odcinku podcastu "Clickbait" pochylamy się nad "Mocnym tematem" Netfliksa, załamujemy ręce nad szokującą decyzją Disney+, rzucamy okiem na "Nową konstelację" i jedziemy do Włoch z "Ripleyem". Znajdź nas na Spotify, Apple Podcasts, YouTube, w Audiotece czy Open FM. Możesz też posłuchać poniżej: