Karnowscy proszą o pieniądze. "Wspomóż rozwój niezależnych mediów"
25.04.2024 12:12, aktual.: 25.04.2024 12:27
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Bracia Karnowscy są właścicielami tygodnika "Sieci", serwisu wPolityce czy telewizji wPolsce. Niedawno założyli też fundację, która nie jest organizacją pożytku publicznego. Zaapelowali do Polaków o wsparcie i przekazanie 1,5 proc. podatku na rozwój niezależnych mediów.
We wtorek 23 kwietnia w serwisie wPolityce ukazał się komunikat. Poproszono w nim o pomoc. "Wspomóż rozwój niezależnych mediów! Przekaż 1,5 proc. podatku!" - głosiła jego treść. Autorzy proszą o przekazanie 1,5 proc. podatku na Fundację Mamy i Taty z celem szczegółowym - rozwój mediów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Za zebrane środki dziękuje tygodnik "Sieci", serwis wPolityce i telewizja wPolsce. Są to media powiązane bezpośrednio ze spółką Fratria oraz braćmi Michałem i Jackiem Karnowskimi.
Rodzeństwo niedawno założyło Fundację Media w Polsce i poprosiło o dokonywanie wpłat. Fundacja nie ma statusu organizacji pożytku publicznego, w związku z czym nie można przekazywać na nią 1,5 proc. podatku z PIT.
Karnowscy apelują
Jeśli natomiast chodzi o Fundację Mamy i Taty, to powstała ona 14 lat temu w celu "obrony swobody wypowiedzi i ochrony dzieci przed działaniami antyrodzicielskimi". Na stronie można przeczytać, że "za idealny model rodziny uważamy trwałe małżeństwo złożone z kobiety, mężczyzny oraz dzieci".
W ostatnich latach Karnowscy regularnie prosili swoich odbiorców o wsparcie finansowe. Zachęcali do kupowania numerów tygodnika "Sieci" oraz wykupu abonamentu prenumerat cyfrowych.
- W tym krytycznym roku Polska szczególnie potrzebuje silnych propolskich mediów - mówił wiosną 2023 r. Michał Karnowski.
Do sprawy odniosło się wielu publicystów. Wytknęli braciom, że za rządów Zjednoczonej Prawicy do ich spółek trafiało dużo budżetów reklamowych spółek i instytucji państwowych.
Prof. Tadeusz Kowalski przeprowadził analizę opartą na cennikowych danych z Kantar Media z 2021 r. Okazało się, że niemal 40 proc. wpływów reklamowych "Sieci" pochodzi ze spółek Skarbu Państwa. W tygodniku najbardziej promowały się: PKN Orlen (za 7,4 mln zł), Lotos (za 3,9 mln zł) i Totalizator Sportowy (za 3,6 mln zł).
W najnowszym odcinku podcastu "Clickbait" pochylamy się nad "Mocnym tematem" Netfliksa, załamujemy ręce nad szokującą decyzją Disney+, rzucamy okiem na "Nową konstelację" i jedziemy do Włoch z "Ripleyem". Znajdź nas na Spotify, Apple Podcasts, YouTube, w Audiotece czy Open FM. Możesz też posłuchać poniżej: