PublicystykaJacek Kurski chwali się oglądalnością TVP. Nie za wcześnie? O jednym z pewnością zapomniał

Jacek Kurski chwali się oglądalnością TVP. Nie za wcześnie? O jednym z pewnością zapomniał

Prezes uważa, że wydanie specjalne TVP Info z przylotu Donalda Trumpa do Polski miało największą widownię ze wszystkich stacji w kraju. Uspokajamy, radość Kurskiego może być jednak przedwczesna. Dlaczego?

Jacek Kurski chwali się oglądalnością TVP. Nie za wcześnie? O jednym z pewnością zapomniał
Źródło zdjęć: © ONS.pl

Nie jest tajemnicą, że TVP ma fatalną oglądalność. Świadczą o tym wyniki badań oglądalności, które profesjonalnie przeprowadza m.in. agencja Nielsen Audience Measurement (tutaj przeczytasz więcej na ten temat)
. Jak jednak wiemy, Jacek Kurski nie zgadza się z metodologią ośrodka. Wielokrotnie podważał wiarygodność badania realizowanego przez tę firmę, krytykując zbyt małą liczbę (ok. 2 tys.) i niereprezentatywne dla całego społeczeństwa rozmieszczenie gospodarstw domowych wchodzących w skład panelu badawczego. Podkreślał również, że jego zdaniem, wyborcy PiS nie są wykazywani w panelach badawczych, a wyniki są "sztucznie zaniżane".

Prezes postanowił działać zatem na własną rękę. Na początku czerwca br. poinformował w sejmie, że Telewizja Polska w ramach współpracy z Netią mierzy oglądalność na próbie 500 tys. osób. I tam wyniki są "szokująco inne". Jak się teraz okazuje, nowa metoda jest znacznie szybsza niż ta proponowana przez inne środki. Kurski pochwalił się bowiem na Twitterze, że wydanie specjalne TVP Info z przylotu Donalda Trumpa do Polski miało największą widownię ze wszystkich stacji w kraju. Ciekawe, że miał wyniki już w środku nocy. Jest to jednak mocno zastanawiające. Dlaczego?

Najprościej mówiąc, na przykładzie działania Nielsen Audience Measurement, każdego dnia dane o oglądaniu telewizji w gospodarstwie domowym zbierane są w pamięci telemetra i w nocy między godz. 2.00 a 6.00 - za pomocą telefonii stacjonarnej lub komórkowej - przesyłane do centrum obliczeniowego. Zazwyczaj każda metoda badania działa na podobnej zasadzie. Nie brakuje więc głosów, że Kurski nie byłby w stanie tak szybko zdobyć informacji na temat oglądalności trwającej audycji.

- Prezes Kurski świadomie mija się z prawdą. 184 tys. abonentów Netii posiada wyłącznie pakiety proponowane przez Netię. To jest inna oferta niż Cyfrowy Polsat, nc+, UPC i oferty innych operatorów, nie mówiąc już o bezpłatnej naziemnej telewizji cyfrowej. Oglądalność poszczególnych stacji telewizyjnych zależy oczywiście od pakietu. W panelu telemetrycznym powinny być reprezentowane wszystkie dostępne pakiety telewizji płatnej i bezpłatnej w takiej proporcji w jakiej występują na rynku. Abonenci Netii w oczywisty sposób nie spełniają tego podstawowego wymogu - mówił na początku czerwca br. serwisowi wirtualnemedia.pl Jakub Bierzyński, CEO OMD Poland.

Warto również dodać, że Telewizja Polska jest wyłącznym producentem relacji ze spotkania Andrzeja Dudy z Donaldem Trumpem, które odbyło się na Zamku Królewskim. Logicznym więc będzie, że stacja Kurskiego będzie mogła pochwalić się najwyższą oglądalnością. Gratulujemy.

Źródło artykułu:WP Teleshow
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (52)