Drugi "diabelski Tusk". Kolejna manipulacja TVP Info
W połowie 2021 r. TVP Info wywołało kontrowersje spotem reklamowym, w którym centralną postacią był "diabelski Tusk". Stacja znów sięgnęła po sprawdzony chwyt, acz w nieco innej formie. Jeden z internautów podsumował, ile razy pokazano szefa PO w złowrogiej, czerwonej poświacie.
Przypomnijmy. Dokładnie rok temu TVP Info wyemitowała reklamę kanału, w którym wykorzystano mocno przerobiony fragment z konferencji Donalda Tuska. Nagranie poddano obróbce w taki sposób, że polityk miał wyraźnie czerwoną skórę.
Ponadto za głową szefa PO widoczny był wycinek logo jego partii, który przypominał rogi. Biorąc pod uwagę, jak pieczołowicie pocięto i zmontowano ten filmik, wątpliwe, aby był to przypadek.
O przypadku raczej nie ma też mowy w kontekście kolejnego zagrania stacji. Otóż TVP Info zaczęła pokazywać kolejny przywołujący podobne skojarzenia wizerunek Tuska.
Chodzi o nagranie z przemawiającym politykiem, pokazane nie wiedzieć czemu z widoku roboczego kamery. Widać na nim czerwoną "poświatę" wokół jego sylwetki i oczu, nadającą mu złowróżbny wygląd, a także "celownik" kamery ustawiony na jego klatce piersiowej. Z punktu widzenia widza i nadawcy jest to zagranie niemające żadnego racjonalnego wytłumaczenia.
Sprawie przyjrzał się twitterowicz ukrywający się pod pseudonimem FlasH. Jest on autorem programu, który nagrywa serwisy informacyjne TVP i co kilka sekund robi zrzuty ekranu. Dzięki temu może wyłapać manipulacje i chwyty mające zdyskredytować osoby czy idee stojące w sprzeczności z polityką rządu PiS.
Jak wyliczył, nowy "diabelski Tusk" pojawił się w państwowej telewizji już 33 razy. Tym samym dołączył on do "agresywnej pięści Tuska" czy słynnego "für Deutschland", wyrwanego z kontekstu fragmentu wypowiedzi, który w "Wiadomościach" poleciał już 100 razy.
Słuchasz podcastów? Jeśli tak, spróbuj nowej produkcji WP Kultura o filmach, netfliksach, książkach i telewizji. "Clickbait. Podcast o popkulturze" dostępny jest na Spotify, w Google Podcasts oraz aplikacji Podcasty na iPhonach i iPadach. A co, jeśli nie słuchasz? Po prostu zacznij.