"Czterej jeźdźcy mediów". Kim są nowe władze TVP, Polskiego Radia i PAP?

Od lat w mediach, daleko od polityki, ale często ze znaczącymi kontaktami w jej kręgach. Tak w skrócie wyglądają nowi włodarze polskich mediów publicznych.

Kim są nowi szefowie mediów publicznych?
Kim są nowi szefowie mediów publicznych?
Źródło zdjęć: © Facebook, PAP
Przemek Gulda

Wiadomo już, kto będzie kierował nowymi, odpolitycznionymi mediami. To: Tomasz Sygut, nowy prezes TVP, Paweł Majcher, prezes Polskiego Radia, Marek Błoński, prezes Polskiej Agencji Prasowej i Piotr Zemła, przewodniczący Rady Nadzorczej TVP.

"Czterej jeźdźcy mediów", którzy właśnie zasiedli na najważniejszych fotelach w instytucjach z nimi związanych, to nie postacie kojarzone z polityką. To raczej dziennikarze z wieloletnią praktyką, menedżerowie związani z mediami i prawnik. Aż trzech pochodzi ze Śląska - dwóch z Górnego, jeden z Dolnego.

Kim są ludzie, którzy w najbliższym czasie kreować będą obraz polskich mediów publicznych?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Mamy stan wojenny w Polsce". Senior do posła PiS w TVP: Przestań pan kłamać

Ze Śląska do telewizji

Tomasz Sygut, który będzie nowym prezesem TVP, to redaktor i menedżer związany z mediami od wielu lat. Studiował na Uniwersytecie Śląskim, gdzie zdobył dyplom Wydziału Nauk Społecznych. Ścieżkę zawodową zaczynał w mediach papierowych - na początku związany był z takimi tytułami, jak "Przegląd" i "Super Express".

Pod koniec lutego 2011 r. Sygut dostał propozycję przejścia do TVP. Przyjął ją i zasiadł na fotelu wicedyrektora TVP Info. Potem przeszedł do TVP Polonia, gdzie był sekretarzem programowym. W 2013 r. wrócił do TVP Info, ale już na najwyższe stanowisko. W sierpniu 2015 r. natomiast przejął fotel dyrektora Telewizyjnej Agencji Informacyjnej. Nie został na tym stanowisku zbyt długo - wraz z końcem 2015 r., tuż przed przejęciem władzy w TVP przez Jacka Kurskiego, odszedł wraz z kilkoma innymi dyrektorami.

Autobusem na Woronicza

Najwyraźniej nie miał jeszcze dość mediów. Sygut został redaktorem naczelnym stacji Nowa TV, powiązanej z Polsatem. W zakresie jego kompetencji były przede wszystkim programy informacyjne i publicystyczne, a jego oczkiem w głowie była flagowa audycja z wiadomościami "24 godziny". Jednak nie miał tam czasu rozwinąć skrzydeł, bowiem nadawca zdecydował się na jej likwidację w związku ze zbyt małymi zasięgami stacji.

Kiedy Sygut odszedł z kolejnego miejsca pracy, zrezygnował z dalszego zajmowania się mediami. Skierował swoje zawodowe kroki w zupełnie inną stronę - został członkiem zarządu warszawskich Miejskich Zakładów Autobusowych. Złośliwi mówią, że tę pracę zawdzięczał długoletniej znajomości z Rafałem Trzaskowskim, który jako prezydent stolicy odpowiedzialny jest za to komunalne przedsiębiorstwo.

Odchodząc kilka lat temu z TAI Sygut napisał list do osób, z którymi tam współpracował. Znalazły się w nim słowa: "Nie żegnam się z Wami. Mówię, tak jak kilka lat temu: do zobaczenia". Wygląda na to, że okazały się prorocze.

Nowe władze polskich mediów
Nowe władze polskich mediów© WP

Wrocławski radiowiec

Paweł Majcher od dawna jest związany z Wrocławiem. Studiował na Wydziale Geografii i Rozwoju Regionalnego tamtejszego uniwersytetu, tam też pracował przez pierwsze 10 lat swojej kariery zawodowej.

Zaczynał w lokalnym oddziale komercyjnego Radia Eska, a potem przeszedł do publicznego Polskiego Radia Wrocław, gdzie spędził osiem lat jako dziennikarz i publicysta, przygotowujący programy polityczne, ekonomiczne i społeczne. W tym czasie współpracował też z ogólnopolskimi programami: Jedynką i Trójką, a także Informacyjną Agencją Radiową.

Wyraźnie spodobał się w Warszawie, bo od 2006 r. pracował także w redakcji "Sygnałów Dnia" Programu Pierwszego Polskiego Radia. Współpracował także z wrocławskim oddziałem TVP.

Z Sienkiewiczem za pan brat

Kolejny rozdział zawodowego życia Pawła Majchra wiąże się z porzuceniem pracy dziennikarza i przejściem na inne redakcyjne "piętro". W latach 2006-2009 był prezesem i redaktorem naczelnym Radia Wrocław Radia RAM. Potem przeszedł jeszcze stopień wyżej - został wiceprezesem Polskiego Radia.

O tym, że od dawna jest zaufanym człowiekiem Bartłomieja Sienkiewicza, obecnego ministra kultury i dziedzictwa narodowego, odpowiedzialnego za zmiany w mediach, świadczy fakt, że w 2013 r., w czasach poprzednich rządów PO, był jego rzecznikiem prasowym i szefem Gabinetu Politycznego. Przy czym Sienkiewicz kierował wówczas zupełnie innym resortem - był ministrem spraw wewnętrznych.

Weteran PAP

Marek Błoński jest dziennikarzem ze śląskimi korzeniami i ze szczególnym drygiem do tematyki gospodarczej. Z PAP związany jest od ponad dwóch dekad, mówi się wręcz, że jest dziś jednym z jej pracowników z najdłuższym stażem. Pracował tam na stanowisku dziennikarskim, ale potem awansował w hierarchii służbowej. Przez długie lata był szefem oddziału agencji w Katowicach, potem w latach 2014-2015 był zastępcą redaktora naczelnego PAP Media.

Na stanowisku szefa PAP Błoński zastąpi Wojciecha Surmacza. Co ciekawe: od lat byli oni w potężnym konflikcie po tym, jak Surmacz wycofał z serwisu depeszę Błońskiego na temat wyników spisu powszechnego dotyczących deklaracji narodowości śląskiej.

Mecenas znany z łamów

Piotr Zemła jako jedyny z czwórki nowych szefów mediów publicznych jest prawnikiem. Studia prawnicze ukończył na Uniwersytecie Warszawskim, potem był doktorantem w Instytucie Prawa Karnego tej uczelni.

Jednocześnie uzyskał zawodowe uprawnienia adwokackie i rozpoczął praktykę. Najpierw jako pracownik w kancelariach bardziej doświadczonych adwokatów, a potem już jako wspólnik. W latach 2018-2023 był przewodniczącym Sekcji Prawa i Postępowania Karnego przy Okręgowej Radzie Adwokackiej. Zemła specjalizował się w sprawach karnych, karnych skarbowych i dotyczących przestępczości gospodarczej.

Jego doświadczenie z mediami wiąże się z wieloma publikacjami na tematy prawne, które pojawiały się na łamach "Rzeczpospolitej". Piotr Zemła znany jest też ze współpracy z inicjatywą "Wolne Sądy". Bronił z jej ramienia sędziów w sprawach dyscyplinarnych.

Przemek Gulda, dziennikarz Wirtualnej Polski

W najnowszym odcinku podcastu "Clickbait" rozmawiamy o najlepszych (i najgorszych) reklamach świątecznych, wielkich potworach w "Monarchu" na AppleTV+ i szokującym znęcaniu się nad ludźmi w "Special Ops: Lioness" na SkyShowtime. Możesz nas słuchać na Spotify, w Google Podcasts, Open FM oraz aplikacji Podcasty na iPhonach i iPadach.

Źródło artykułu:WP Teleshow
tvptvp infopap

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (328)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.