Niebywały wynik. Są wyniki oglądalności
Tegoroczny konkurs Eurowizji jest najchętniej oglądanym programem telewizyjnym w 2022 r. Wielkie show zgromadziło grubo ponad 100 mln widzów. Pod tym kątem bez problemu przebiło m.in. ostatni finał ligi futbolu amerykańskiego NFL. Wypadło jednak gorzej niż zeszłoroczna edycja Eurowizji.
Według Europejskiej Unii Nadawców 66. Konkurs Piosenki Eurowizji, który odbył się w tym roku w Turynie, oglądało w telewizji w sumie 161 mln widzów. Ta liczba może robić wrażenie, ale okazuje się, że jest to najgorszy wynik od 2013 r. Chociażby w ubiegłym roku Eurowizja zgromadziła o 22 mln więcej ludzi przed telewizorami, bo 183 mln. Warto jednak dodać, że tegoroczną imprezę śledziło online sporo internautów – 18 mln. To daje łącznie 179 mln osób, które oglądały półfinały i finał największego wydarzenia muzycznego w Europie.
Na stronie Eurowizja.org może przeczytać, że gorszy tegoroczny wynik jest efektem braku Rosji w konkursie. "Choć Rosjanie nigdy nie podawali liczby widzów Eurowizji, ubiegłoroczny finał konkursu zebrał 28,1 proc. całej widowni, która tego dnia włączyła telewizję w Rosji" – czytamy.
Nie zmienia to faktu, że w 2022 r. nie było chętniej oglądanego programu telewizyjnego od Eurowizji. Dla porównania Super Bowl LVI, czyli finał ligi futbolu amerykańskiego NFL, zgromadził 112 mln widzów, a Oscary i Grammy odpowiednio tylko 17 mln i 12 mln. Tym samym wszystkie te wydarzenia razem wzięte nie miały takiej widowni jak 66. Konkurs Eurowizji.
Jak podaje EBU, rekordową widownię w odniesieniu do całej Europy odnotowano w Wielkiej Brytanii. Finał oglądało prawie 9 mln widzów, co jest rezultatem o 20 proc. lepszym od ubiegłorocznego. Najlepsze wyniki oglądalności od 2008 r. zanotowali z kolei Hiszpanie – tam finał włączyło prawie 7 mln telewidzów.
Dużą widownią cieszył się finał Eurowizji 2022 również w Holandii, Niemczech, Włoszech czy we Francji. W Polsce finał z udziałem Krystiana Ochmana zgromadził ponad 3,4 mln widzów w TVP 1. Półfinały zgromadziły odpowiednio 1 mln i 2,4 mln ludzi.
Słuchasz podcastów? Jeśli tak, spróbuj nowej produkcji WP Kultura o filmach, netfliksach, książkach i telewizji. "Clickbait. Podcast o popkulturze" dostępny jest na Spotify oraz w aplikacji Podcasty na iPhonach i iPadach. A co jeśli nie słuchasz? Po prostu zacznij.