Niebywały wynik. Są wyniki oglądalności
Tegoroczny konkurs Eurowizji jest najchętniej oglądanym programem telewizyjnym w 2022 r. Wielkie show zgromadziło grubo ponad 100 mln widzów. Pod tym k ątem bez problemu przebiło m.in. ostatni finał ligi futbolu amerykańskiego NFL. Wypadło jednak gorzej niż zeszłoroczna edycja Eurowizji.
Według Europejskiej Unii Nadawców 66. Konkurs Piosenki Eurowizji, który odbył się w tym roku w Turynie, oglądało w telewizji w sumie 161 mln widzów. Ta liczba może robić wrażenie, ale okazuje się, że jest to najgorszy wynik od 2013 r. Chociażby w ubiegłym roku Eurowizja zgromadziła o 22 mln więcej ludzi przed telewizorami, bo 183 mln. Warto jednak dodać, że tegoroczną imprezę śledziło online sporo internautów – 18 mln. To daje łącznie 179 mln osób, które oglądały półfinały i finał największego wydarzenia muzycznego w Europie.
Na stronie Eurowizja.org może przeczytać, że gorszy tegoroczny wynik jest efektem braku Rosji w konkursie. "Choć Rosjanie nigdy nie podawali liczby widzów Eurowizji, ubiegłoroczny finał konkursu zebrał 28,1 proc. całej widowni, która tego dnia włączyła telewizję w Rosji" – czytamy.
Zobacz: Zero od jurorów z Ukrainy oraz co pogrążyło Ochmana
Nie zmienia to faktu, że w 2022 r. nie było chętniej oglądanego programu telewizyjnego od Eurowizji. Dla porównania Super Bowl LVI, czyli finał ligi futbolu amerykańskiego NFL, zgromadził 112 mln widzów, a Oscary i Grammy odpowiednio tylko 17 mln i 12 mln. Tym samym wszystkie te wydarzenia razem wzięte nie miały takiej widowni jak 66. Konkurs Eurowizji.
Jak podaje EBU, rekordową widownię w odniesieniu do całej Europy odnotowano w Wielkiej Brytanii. Finał oglądało prawie 9 mln widzów, co jest rezultatem o 20 proc. lepszym od ubiegłorocznego. Najlepsze wyniki oglądalności od 2008 r. zanotowali z kolei Hiszpanie – tam finał włączyło prawie 7 mln telewidzów.
Dużą widownią cieszył się finał Eurowizji 2022 również w Holandii, Niemczech, Włoszech czy we Francji. W Polsce finał z udziałem Krystiana Ochmana zgromadził ponad 3,4 mln widzów w TVP 1. Półfinały zgromadziły odpowiednio 1 mln i 2,4 mln ludzi.
Słuchasz podcastów? Jeśli tak, spróbuj nowej produkcji WP Kultura o filmach, netfliksach, książkach i telewizji. "Clickbait. Podcast o popkulturze" dostępny jest na Spotify oraz w aplikacji Podcasty na iPhonach i iPadach. A co jeśli nie słuchasz? Po prostu zacznij.