"Wiadomości" o kryzysie "Wyborczej". Dobór ekspertów szokuje
Opłacane z państwowych pieniędzy "Wiadomości" z troską wyrażoną głosem Danuty Holeckiej pochyliły się nad dołującą sprzedażą papierowej "Wyborczej". Zapominając dodać, że gazeta jest jednym ze światowych liderów prenumeraty cyfrowej, przeganiającym m.in. "New Yorkera" i "Corriere della Sera".
01.07.2021 00:37
Spór między "Gazetą Wyborczą" a radą nadzorczą Agory wciąż trwa. Na domiar złego według statystyk opublikowanych kilka tygodni temu przez Wirtualne Media papierowa "Wyborcza" zaliczyła największy spadek sprzedaży wśród dzienników, bo aż 32 proc.
Problemami targającymi jedną z najbardziej opiniotwórczych gazet postanowiły przyjrzeć się "Wiadomości" w materiale "Kryzys w Gazecie Wyborczej" autorstwa Marcina Tulickiego.
Zapowiadająca reportaż Danuta Holecka zwróciła uwagę na spadki, fatalne warunki zatrudnienia oraz tarcia na linii wydawca-pracownicy z Adamem Michnikiem na czele.
W swoim materiale Tulicki roztaczał czarną wizję, w której "Wyborcza" niechybnie zmierza ku upadkowi, a nawet szoruje po dnie.
- Liczbę sprzedaży "Wyborczej" można policzyć na palcach jednej ręki - mówił dziennikarz TVP.
Jego słowa potwierdza pan Paweł Klepczarek, kioskarz z Olsztyna, u którego prenumeratę założyło tylko dwóch klientów.
- W piątek, kiedy jest program TV, to ze trzy się sprzedadzą - przyznawał Klepczarek.
Jednak zdaniem Tulickiego, zamiast walczyć o czytelnika, "Wyborcza" wysuwa żądania pod adresem Agory, która chce ją połączyć z platformą Gazeta.pl.
W materiale pojawili się eksperci: redaktor naczelny "Sieci" i stały komentator "Wiadomości" Jacek Karnowski, nowo mianowana redaktor naczelna Polska Press Dorota Kania i szef portalu TVP.Info Samuel Pereira.
Ich zdaniem za spadki sprzedaży odpowiada "zacietrzewiony Adam Michnik", który zdaniem Kani jest już "na końcu swojej kariery dziennikarskiej", oraz polityczna linia gazety.
- To przynosi odwrotny skutek od zamierzonego. Zamiast wzrostów są spadki - wyrokował Pereira.
- Dziś to jest jeden z wielu głosów opozycyjnych. Bardzo często traktowany jako taki głos wyjątkowo radykalny, daleko idący i wyjątkowo spolityzowany - ocenił Karnowski.
Szczególną uwagę zwraca obecność w "Wiadomościach" akurat tych dziennikarzy, którzy na co dzień są związani z mediami będącymi beneficjentami "dobrej zmiany".
Dorota Kania została szefową Polska Press po przejęciu koncernu przez państwowy Orlen. Portal TVP.Info wchodzi w skład mediów publicznych wspomaganych miliardami złotych z budżetu państwa. Natomiast "Sieci" w 2020 r. z tytułu reklam spółek skarbu państwa zyskały blisko 20 mln zł.
Warto tu wspomnieć, że w "Gazecie Polskiej Codziennie", której nakład wynosi ok. 10 tys. egz., państwowe spółki zostawiły 8 mln zł. Redaktorem naczelnym dziennika i tygodnika "Gazeta Polska" jest Tomasz Sakiewicz, stale zapraszany do TVP w roli eksperta.
Dla porównania "Gazeta Wyborcza" zarobiła w tym samym czasie. 74 tys. zł.
Ponadto w materiale "Wiadomości" zabrało dwóch kluczowych informacji. Po pierwsze, jak zauważają Wirtualne Media, rynek dzienników w Polsce stopniał o 18 proc., a spore spadki zaliczyły też "Fakt", "Gazeta Polska Codziennie", "Super Express" czy "Przegląd Sportowy".
Po drugie wg danych z października 2020 r. "Gazeta Wyborcza" w pierwszym kwartale tamtego roku miała 240 tys. subskrybentów opłacających dostęp do jej treści.
Tym samym "Wyborcza" zajęła 10. miejsce wśród europejskich mediów oferujących płatne treści i 21. pierwsze w globalnym zestawieniu. "Wyborcza" prześcignęła więc "Le Figaro", "Corriere della Sera", "Dagens Nyheter" i "New Yorkera".