"Wiadomości" o kryzysie "Wyborczej". Dobór ekspertów szokuje

Opłacane z państwowych pieniędzy "Wiadomości" z troską wyrażoną głosem Danuty Holeckiej pochyliły się nad dołującą sprzedażą papierowej "Wyborczej". Zapominając dodać, że gazeta jest jednym ze światowych liderów prenumeraty cyfrowej, przeganiającym m.in. "New Yorkera" i "Corriere della Sera".

Do komentowania sytuacji w "Wyborczej" TVP zaprosiło dziennikarzy prorządowych mediów
Do komentowania sytuacji w "Wyborczej" TVP zaprosiło dziennikarzy prorządowych mediów
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Spór między "Gazetą Wyborczą" a radą nadzorczą Agory wciąż trwa. Na domiar złego według statystyk opublikowanych kilka tygodni temu przez Wirtualne Media papierowa "Wyborcza" zaliczyła największy spadek sprzedaży wśród dzienników, bo aż 32 proc.

Problemami targającymi jedną z najbardziej opiniotwórczych gazet postanowiły przyjrzeć się "Wiadomości" w materiale "Kryzys w Gazecie Wyborczej" autorstwa Marcina Tulickiego.

Zapowiadająca reportaż Danuta Holecka zwróciła uwagę na spadki, fatalne warunki zatrudnienia oraz tarcia na linii wydawca-pracownicy z Adamem Michnikiem na czele.

Zobacz też: Nowe twarze TVP

W swoim materiale Tulicki roztaczał czarną wizję, w której "Wyborcza" niechybnie zmierza ku upadkowi, a nawet szoruje po dnie.

- Liczbę sprzedaży "Wyborczej" można policzyć na palcach jednej ręki - mówił dziennikarz TVP.

Jego słowa potwierdza pan Paweł Klepczarek, kioskarz z Olsztyna, u którego prenumeratę założyło tylko dwóch klientów.

- W piątek, kiedy jest program TV, to ze trzy się sprzedadzą - przyznawał Klepczarek.

Jednak zdaniem Tulickiego, zamiast walczyć o czytelnika, "Wyborcza" wysuwa żądania pod adresem Agory, która chce ją połączyć z platformą Gazeta.pl.

Wizualizacja spadków sprzedaży "Gazety Wyborczej"
Wizualizacja spadków sprzedaży "Gazety Wyborczej"© Materiały prasowe

W materiale pojawili się eksperci: redaktor naczelny "Sieci" i stały komentator "Wiadomości" Jacek Karnowski, nowo mianowana redaktor naczelna Polska Press Dorota Kania i szef portalu TVP.Info Samuel Pereira.

Ich zdaniem za spadki sprzedaży odpowiada "zacietrzewiony Adam Michnik", który zdaniem Kani jest już "na końcu swojej kariery dziennikarskiej", oraz polityczna linia gazety.

- To przynosi odwrotny skutek od zamierzonego. Zamiast wzrostów są spadki - wyrokował Pereira.

- Dziś to jest jeden z wielu głosów opozycyjnych. Bardzo często traktowany jako taki głos wyjątkowo radykalny, daleko idący i wyjątkowo spolityzowany - ocenił Karnowski.

Szczególną uwagę zwraca obecność w "Wiadomościach" akurat tych dziennikarzy, którzy na co dzień są związani z mediami będącymi beneficjentami "dobrej zmiany".

Dorota Kania została szefową Polska Press po przejęciu koncernu przez państwowy Orlen. Portal TVP.Info wchodzi w skład mediów publicznych wspomaganych miliardami złotych z budżetu państwa. Natomiast "Sieci" w 2020 r. z tytułu reklam spółek skarbu państwa zyskały blisko 20 mln zł.

Warto tu wspomnieć, że w "Gazecie Polskiej Codziennie", której nakład wynosi ok. 10 tys. egz., państwowe spółki zostawiły 8 mln zł. Redaktorem naczelnym dziennika i tygodnika "Gazeta Polska" jest Tomasz Sakiewicz, stale zapraszany do TVP w roli eksperta.

Dla porównania "Gazeta Wyborcza" zarobiła w tym samym czasie. 74 tys. zł.

Ponadto w materiale "Wiadomości" zabrało dwóch kluczowych informacji. Po pierwsze, jak zauważają Wirtualne Media, rynek dzienników w Polsce stopniał o 18 proc., a spore spadki zaliczyły też "Fakt", "Gazeta Polska Codziennie", "Super Express" czy "Przegląd Sportowy".

"Sprzedaż dzienników skurczyła się o prawie 18 proc." - piszą Wirtualne Media
"Sprzedaż dzienników skurczyła się o prawie 18 proc." - piszą Wirtualne Media© Wirtualne Media

Po drugie wg danych z października 2020 r. "Gazeta Wyborcza" w pierwszym kwartale tamtego roku miała 240 tys. subskrybentów opłacających dostęp do jej treści.

Tym samym "Wyborcza" zajęła 10. miejsce wśród europejskich mediów oferujących płatne treści i 21. pierwsze w globalnym zestawieniu. "Wyborcza" prześcignęła więc "Le Figaro", "Corriere della Sera", "Dagens Nyheter" i "New Yorkera".

Źródło artykułu:WP Teleshow
michał karnowskiwiadomości tvpgazeta wyborcza

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (207)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.