TVP i Polsat razem przeciwko KRRiT. Nie chcą płacić kary
12.12.2022 09:24, aktual.: 12.12.2022 09:47
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Promocyjna kampania sylwestrowych imprez w głównych serwisach informacyjnych Polsatu i Telewizji Polskiej została ukarana grzywną przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Stacje nie zgadzają się z tą decyzją i nie zamierzają zapłacić kary.
Nachalna ubiegłoroczna autopromocja Sylwestra Marzeń w "Wiadomościach" TVP (dwukrotnie 29 i 31 grudnia) i w "Gościu Wiadomości" (Michał Adamczyk rozmawiał o sylwestrze w Zakopanem z Zenkiem Martyniukiem i Rafałem Brzozowskim) oraz Sylwestrowej Mocy Przebojów w "Wydarzeniach" (w dniu 30 grudnia) Polsatu spotkała się z naganą ze strony Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Złamano szereg artykułów ustawy o radiofonii i telewizji: emisji ukrytego przekazu handlowego, przerwania serwisu informacyjnego w celu nadania reklamy, a także w przypadku TVP - przerwania audycji w celu nadania reklamy w programie nadawcy publicznego oraz lokowania produktu (chodzi o pokazane w programie logo PGE Polskiej Grupy Energetycznej S.A.). Obie stacje we wrześniu ukarano 35 tys. zł grzywny.
"Trwający 18 minut (ponad połowę całego programu) blok materiałów poświęconych audycji, która będzie emitowana na innej antenie tego nadawcy, w istocie był przekazem handlowym dotyczącym produktu, jakim jest program telewizyjny. Celem tego przekazu było zachęcenie widzów do obejrzenia promowanej audycji. Został precyzyjnie podany termin emisji promowanej audycji (31 grudnia 2021 r. godz. 20:00). Na koniec »Wiadomości« temu tematowi poświęcono kolejny materiał i rozmowę, co w sumie dało ponad dwie trzecie czasu programu informacyjnego" - argumentowali w skardze byli członkowie rady Jan Dworak, Krzysztof Luft i Juliusz Braun.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak podaje serwis Wirtualne Media, zarówno Polsat, jak i Telewizja Polska zaskarżyły decyzję KRRiT. Nadawcy twierdzą, że materiały o ich imprezach sylwestrowych nie miały charakteru komercyjnego, a jedynie służyły poinformowaniu widzów.
- Należy stanowczo podkreślić, iż materiał umieszczony w tym wydaniu "Wydarzeń", a dotyczący "Sylwestra Szczęścia" nie miał komercyjnego charakteru, a jedynym zamiarem, jakim się kierowaliśmy, była chęć poinformowania w programie informacyjnym o tym istotnym z punktu widzenia społecznego wydarzeniu - komentował w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Tomasz Matwiejczuk, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej i rzecznik prasowy Telewizji Polsat.