TVN nie dostaje pieniędzy. Różnica jest kolosalna

TVN może zapomnieć o milionach z wpływów reklamowych ze SSP, jakie zarabiają konkurenci
TVN może zapomnieć o milionach z wpływów reklamowych ze SSP, jakie zarabiają konkurenci
Źródło zdjęć: © kadr z programu

14.10.2021 13:33

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Spółki Skarbu Państwa wydają na reklamy w telewizji setki milionów złotych, ale nie każdej stacji dają tyle samo zarobić. Krocie na kontraktach reklamowych zarabia TVP, ale w bieżącym roku to nie ona, a Polsat jest liderem niechlubnego zestawienia. Na okrągłe zero ze strony państwowych spółek może zaś liczyć stacja TVN.

Portal Wirtualne Media, na podstawie danych Nielsen Audience Measurement, przygotował zestawienie wydatków reklamowych kilkunastu spółek skarbu państwa na spoty reklamowe w telewizji w 2021 roku. Kwoty te porównał też z wydatkami z ubiegłego roku. Analiza jednoznacznie wskazuje, które stacje cieszą się największą sympatią politycznych nominatów partii rządzącej. Bez wątpienia największym beneficjentem dobrej zmiany jest Telewizja Polska, która poza rekompensatami z budżetu państwa może też liczyć na hojność spółek Skarbu Państwa.

Tacy giganci jak Orlen, Grupa Lotos, Energa czy Totalizator Sportowy wykupili na antenach TVP reklamy za 180,27 mln zł, zwiększając tym samym wydatki w analogicznym okresie z 2020 roku o 27,5 mln zł. I choć te kwoty robią kolosalne wrażenie, to i tak w bieżącym roku o wiele więcej państwowych pieniędzy spływa do Polsatu. Komentujący te dane w rozmowie z Wirtualnymi Mediami ekspert rynku reklamy wprost mówi o korupcji mediów, a zmianą na pozycji lidera nie jest zaskoczony.

- Korupcja mediów pieniędzmi SSP jest powszechną praktyką pod rządami PiS, dlatego wysoki udział Polsatu nie dziwi. Pojęcie "polsatyzacji" weszło już do języka potocznego - podkreśla Jakub Bierzyński z agencji reklamowej OMD.

Tylko do września br. państwowe spółki wykupiły w Polsacie reklamy za 196,3 mln złotych. Jak stwierdza rozmówca branżowego portalu: "najwyraźniej Polsat zasłużył na uznanie polityków podejmujących te decyzje". Bierzyński nie ma złudzeń, że wybór mediów, do których kierowany jest strumień państwowych pieniędzy, to czysto polityczna decyzja.

Dobrym przykładem jest chociażby stacja TVN, która o kwotach, jakie konkurenci zarabiają na współpracy z państwowymi spółkami może tylko pomarzyć. Do tej pory, w 2021 roku, na głównej antenie TVN nie pojawiła się ani jedna reklama wykupiona przez państwowych gigantów. Nieco lepiej wygląda sytuacja kanałów tematycznych Grupy TVN, ale i tak są to zaledwie ułamki tego, co na reklamach spółek Skarbu Państwa zarabia TVP czy Polsat.

"Na reklamę w TVN (spółki Skarbu Państwa - red.) nie wydały nic, z kolei wydatki reklamowe w tematycznych kanałach Grupy TVN zmalały z 1,92 mln zł w 2020 roku do 252,3 tys. zł w tym roku" - podsumowały Wirtualne Media.

Dorota Gawryluk
Dorota Gawryluk AKPA
Źródło artykułu:WP Teleshow
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (662)
Zobacz także