Renowacja kostiumów filmowych ze zbiorów CeTA
Kostiumy, wykorzystywane w takich produkcjach polskiej kinematografii jak *"Lalka", "Stawka większa niż życie" czy "Czterej pancerni", odzyskają dawny blask. We wrocławskim Centrum Technologii Audiowizualnych (CeTA) zaczęła się renowacja 40 strojów filmowych.*
26.03.2015 09:36
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
CeTA to państwowa instytucja kultury, która prowadzi działalność w dziedzinie nowych technologii wizualnych dla potrzeb kinematografii. Jest sukcesorem Wrocławskiej Wytwórni Filmów Fabularnych, gdzie były realizowane m.in. filmy: Wojciecha Jerzego Hasa - „Lalka” i „Rękopis znaleziony w Saragossie”; Andrzeja Wajdy - „Pokolenie” i „Popiół i diament"; „Nóż w wodzie” Romana Polańskiego. W odziedziczonych po wytwórni zbiorach znajduje się 16 tys. kostiumów, które były wykorzystywane w kręconych we Wrocławiu filmach.
Dzięki wsparciu finansowemu z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w marcu rozpoczął się drugi etap renowacji kostiumów. Dawny blask odzyska łącznie 40 strojów filmowych, pochodzących z takich filmów jak „Lalka”, „Sami swoi”, „Nie ma mocnych”, „Powrót wilczycy” oraz z seriali „Stawka większa niż życie”, „Czterej pancerni i pies” i „Znak orła”.
"Stawka większa niż życie"
Kostiumografka i scenografka Maria Duffek podkreśliła, że każdy z poddawanych renowacji kostiumów wymaga innego zakresu prac i zabiegów.
- Niektóre potrzebują czyszczenia i uzupełnienia ubytków, przy innych konieczne jest np. odbarwianie, aby odzyskały swój pierwotny kolor. Aktualnie pracujemy m.in. nad kostiumami z trylogii Sylwestra Chęcińskiego, gdzie po trafnym zidentyfikowaniu fragmentów garderoby niezbędne jest przywrócenie zniszczonym, patynowanym różnymi środkami tkaninom, choćby częściowo, ich pierwotnej elastyczności. W tym celu moczymy ubrania w mieszankach środków rozluźniających włókna. Dodatkowo, przy renowacji strojów z filmu "Sami swoi", musimy zwracać uwagę na różnice w barwach i wzorach kostiumów pomiędzy oryginalną, czarno-białą wersją filmu, a wersją pokolorowaną – tłumaczyła Duffek.
W zeszłym roku, w ramach pierwszego etapu renowacji, odnowiono 40 kostiumów, m.in. z dzieł Wojciecha Jerzego Hasa - „Lalki” i „Rękopisu znalezionego w Saragossie” oraz z filmów „Na srebrnym globie” Andrzeja Żuławskiego i „Test pilota Pirxa” Marka Piestraka. Można je obejrzeć na stałej ekspozycji w CeTA.
"Test pilota Pirxa"
Dyrektor CeTA Robert Banasiak pokreślił, że kostiumy w zbiorach instytucji są ważnym elementem edukacji filmowej, którą zajmuje się CeTA.
- Dlatego też, po udanej renowacji pierwszych kilkudziesięciu kostiumów z naszych zbiorów, podjęliśmy decyzję o kontynuacji prac, by przygotować możliwie najszerszą i najbardziej różnorodną kolekcję. Dzięki rekonstrukcji możliwe jest utrwalanie bogatej historii polskiego filmu oraz przybliżanie jej zarówno kolejnym pokoleniom filmowców, jak i dzieciom i młodzieży – powiedział Banasiak.
Oprócz renowacji kostiumów odrestaurowane zostaną również rekwizyty wykorzystywane w firmach kręconych we wrocławskiej wytwórni. To m.in. elementy zbroi z seriali „Znak Orła” oraz „Przyłbice i kaptury”, obraz z filmu „Popiół i diament” Andrzeja Wajdy, lektyka z „Rękopisu znalezionego w Saragossie”, a także obrazy z „Giuseppe w Warszawie”, własnoręcznie malowane w filmie przez Zbyszka Cybulskiego.