Reklamy piwa pod lupą KRRiT. Stacje muszą się tłumaczyć

Krajowa Radia Radiofonii i Telewizji w ciągu ostatniego roku nałożyła łącznie 75 tys. zł kar za emisję reklam piwa niezgodną z przepisami. Kilka stacji telewizyjnych złamało zasadę zakazu promocji alkoholu przed godziną 20.

Adam Woronowicz wystąpił w reklamie popularnego producenta piwa
Adam Woronowicz wystąpił w reklamie popularnego producenta piwa
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
oprac. MOS

07.06.2023 | aktual.: 07.06.2023 09:38

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Za czasów rządów Macieja Świrskiego, nowego przewodniczącego KRRiT, pod lupą znaleźli się nadawcy łamiący zapisy ustawy o radiofonii i telewizji. W ostatnim czasie portal Wirtualne Media ujawnił skalę kar finansowych dla stacji, które dopuściły się emisji spotów browarskich w czasie chronionym, czyli w godzinach 6-20.

Tylko od początku 2023 r. z tego tytułu ukarano pięciu nadawców. Najwyższą grzywnę - 20 tys. zł otrzymał kanał Canal+ Polska. Rzecznik stacji wyjaśnił, że do emisji reklamy piwa doszło przypadkowo.

- Tak, wystąpił taki incydent. Jedno z wydarzeń "na żywo" zakończyło się wcześniej, co spowodowało przesunięcie bloku reklamowego o kilka minut. Przyjęliśmy karę i nie odwoływaliśmy się od decyzji KRRiT - skomentował Piotr Kaniowski, rzecznik prasowy Canal+ Polska.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Karę w wysokości 25 tys. zł w czerwcu ub.r. poniosła też Telewizja Polska. Chodziło o emisję niedozwolonego spotu na okolicznościowym kanale TVP 4K podczas Euro2020.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zainteresowała się też teledyskiem do utworu zespołu Weekend "Wypijemy Popłyniemy", twierdząc, że łamie ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Według przepisów alkoholu nie można promować w odniesieniu do atrakcyjności seksualnej, relaksu czy wypoczynku. Tym samym wezwano do wyjaśnień stację Power TV, która wyemitowała podejrzany teledysk.

- Nie widzę w tym teledysku żadnych sugestii, aby osoby pijące alkohol były przedstawiane jako atrakcyjne fizycznie. Raczej pokazują facetów w negatywnym świetle. (...) To jedna z wielu tysięcy piosenek disco polo emitowanych nie tylko w kanale Power TV, ale też konkurencyjnych stacjach Polo TV i Disco Polo Music. Nie słyszałem, aby konkurencja miała z powodu emisji tego teledysku jakiekolwiek problemy. Jednak z daleko idącej ostrożności nie jest on już emitowany w Power TV za dnia - wyjaśnił Wirtualnym Mediom właściciel stacji Power TV Michał Winnicki.

Komentarze (8)