Trwa ładowanie...

Przeprosił na antenie TVP Info. Teraz przeprosiny w formie listu

Na antenie TVP1 został wyemitowany film "Inwazja", który jawnie atakował osoby LGBT+. Sprawa trafiła do sądu i zgodnie z jego wyrokiem stacja ma w najbliższym czasie wystosować oficjalne przeprosiny.

Wojciech Szeląg przeprosił na antenie TVP Info osoby LGBT+
Wojciech Szeląg przeprosił na antenie TVP Info osoby LGBT+ Źródło: TVP Info
d1cf5ul
d1cf5ul

Sprawa sięga 2019 r. jednak wciąż nie została do końca rozstrzygnięta. Sąd Apelacyjny na skutek wycofania apelacji przez TVP umorzył postępowanie w sprawie przeciwko stacji o emisję homofobicznego pseudodokumentu "Inwazja".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zapytaliśmy o zmiany w TVP. Skrajne opinie Polaków

W związku z tym na mocy wciąż pozostaje orzeczenie sądu okręgowego, który uznał, że Telewizja Polska naruszyła dobra osobiste osób LGBT+. Tym samym zobowiązał stację do zapłaty 35 tys. zł zadośćuczynienia na rzecz organizacji społecznych wspierających społeczność LGBT+ w Polsce.

d1cf5ul

To nie wszystko. Zgodnie z wyrokiem sądu nadawca publiczny został również zobowiązany do wyemitowania w głównym wydaniu programu informacyjnego przeprosin.

Nie ma zgody na mowę nienawiści w mediach publicznych

Wirtualne Media zapytały TVP, czy wszystkie postanowienia sądu zostały już wykonane. W końcu sprawa dotyczy sytuacji sprzed czterech lat. Centrum Informacji stacji przekazało następującą odpowiedź.

"Obecne władze TVP S.A. w likwidacji dokonały szczegółowej analizy spraw o ochronę dóbr osobistych i uznały, że prowadzenie niektórych z nich jest bezzasadne. Decyzja o wycofaniu apelacji w sprawie filmu pt. ‘Inwazja’, którego treść miała homofobiczny i dyskryminujący charakter, została podjęta pod koniec stycznia br. Uznanie wyroku potwierdza brak zgody władz Spółki na mowę nienawiści w mediach publicznych, które w sposób szczególny powinny dbać o obiektywizm i rzetelność prezentowanych treści. Przeprosiny zostaną opublikowane na antenie TVP i w formie listu do powodów, po uprawomocnieniu się wyroku".

"Inwazja" pseudodokument atakujący osoby LGBT+

Film został wyemitowany w TVP1 przed wyborami parlamentarnymi w 2019 r. Wybrano moment, kiedy przed telewizorami skupia się najwięcej ludzi - tuż po programie informacyjnym "Wiadomości" (obecnie "19.30") i przed meczem piłkarskiej reprezentacji Polski.

d1cf5ul

W filmie "Inwazja" zawartych zostało wiele niezgodnych z prawdą twierdzeń i manipulacji na temat osób nieheteronormatywnych. Materiał insynuował nawet ich pedofilię, przekazywał też fałszywe informacje o marszach równości i osobach biorących w nich udział.

Wykorzystano nagrania wideo zrobione z ukrycia przez osobę podszywającą się pod wolontariuszkę w Kampanii Przeciw Homofonii. W związku z filmem i jego emisją w TVP, aktywiści i KPH pozwali stację o naruszenie dóbr osobistych.

Wyrok zapadł 21 czerwca 2022 r. Sąd Okręgowy w Warszawie orzekł, że "Inwazja" naruszyła dobra osobiste Magdaleny Świder, Moniki Tichy, Elżbiety Podleśnej, Karola Opica, Krzysztofa Listowskiego, Pawła Szamburskiego i Pawła Ziemby.

d1cf5ul

Do przeprosin doszło w połowie lutego. Wojciech Szeląg na antenie TVP Info przeprosił osoby LGBT+ za słowa, które w ostatnich latach padały pod ich adresem na antenach publicznego nadawcy. - Osoby LGBT+ to nie ideologia, ale ludzie: konkretne imiona, twarze, bliscy i przyjaciele - powiedział dziennikarz.

W 50. odcinku podcastu "Clickbait" zachwycamy się serialem (!) "Pan i Pani Smith", przeżywamy transformacje aktorskie w "Braciach ze stali" i bierzemy na warsztat… "Netfliksową zdradę". Żeby dowiedzieć się, czym jest, znajdź nas na Spotify, Apple Podcasts, YouTube, w Audiotece czy Open FM. Możesz też posłuchać poniżej:

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d1cf5ul
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1cf5ul