80 skarg na Viaplay. Polacy od lat mają dość
Od niemal dwóch lat Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie jest w stanie zdecydować w sprawie kary dla Viaplay. Postępowanie zostało wszczęte po tym, jak na serwis streamingowy wpłynęła masa skarg. Do tej pory mowa o liczbie 80. Co jest powodem złości Polaków?
15.04.2024 11:17
Skandynawska platforma Viaplay pojawiła się w Polce w sierpniu 2021 r. i właściwie od początku boryka się z problemami technicznymi. Wirtualne Media przypomniały, że użytkownicy nie mogli obejrzeć na żywo na przykład jednego z hitowych meczów ligi niemieckiej Borussia Dortmund - Bayern Monachium.
Przez usterkę przegapili m.in. gol Roberta Lewandowskiego. Problemy pojawiały się także podczas gal KSW. Wielu subskrybentów nie mogło na początku 2022 r. zobaczyć ostatniej rundy walki wieczoru. Usterki dotyczyły również transmisji z Formuły 1.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jesienią 2022 r. klienci Viaplay skarżyli się do UOKiK, że ich reklamacje były odrzucane. - W razie wystąpienia problemów technicznych spółka powinna zrekompensować konsumentom powstałe utrudnienia. To na przedsiębiorcy spoczywa odpowiedzialność za wykonanie opłaconej przez konsumenta usługi. (…) Forma naprawienia szkody powinna być ustalona stosownie do jej wartości, w sposób zaspokajający interes konsumenta i uzgodniony z nim, nie zaś arbitralnie narzucony przez spółkę - podkreślał w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
UOKiK wszczął jesienią 2022 r. postępowanie przeciwko Viaplay. Organ może nałożyć karę w wysokości do 10 proc. rocznych obrotów firmy. Sęk w tym, że zazwyczaj tego typu postępowania potrafią trwać nawet lata. Na przykład szef UOKiK postawił zarzuty operatorowi kablowemu Vectra za jednostronne zmiany umów prowadzące do podwyżek w listopadzie 2021 r. Dopiero pod koniec stycznia 2023 r. regulator nałożył na firmę 22,23 mln zł kary.
Jak dowiedziały się Wirtualne Media, postępowanie ws. Viaplay wciąż trwa. - Do tej pory na spółkę Viaplay wpłynęło łącznie ok. 80 skarg - poinformowała serwis Kamila Guzowska, starszy specjalista z Departamentu Komunikacji UOKiK. Ta zdumiewająca liczba udowadnia, że Viaplay dalej nie może sobie poradzić z problemami natury technicznej. Ostatnio widzowie korzystający z telewizorów lub przystawek z systemem operacyjnym Android TV narzekali na zacinający się dźwięk.
Viaplay wycofa się z Polski
Trzeba koniecznie wspomnieć, że za jakiś czas użytkownicy Viaplay nie będą mieli na co się skarżyć, bo serwis wycofa się z Polski do lata 2025 r. Możliwe jest sprzedanie całego biznesu albo poszczególnych licencji. Tu zainteresowanie mogą mieć Canal+ (największy udziałowiec Viaplay) oraz Telewizja Polsat. Powodem wycofania są niezadowalające wyniki finansowe firmy.
- Obecnie spodziewamy się, że całoroczne straty z tej działalności będą wyższe niż wcześniej zakładano, ponieważ szeregu inicjatyw komercyjnych nie mogliśmy teraz rozpocząć, skoro opuszczamy te rynki [mowa także o Wielkiej Brytanii - przyp. red.]. Droga do rentowności tej działalności nie jest jasna ani realistyczna - mówił pod koniec ubiegłego roku prezes i CEO Viaplay Group Jørgen Madsen Lindemann.
W najnowszym odcinku podcastu "Clickbait" pochylamy się nad "Mocnyn tematem" Netfliksa, załamujemy ręce nad szokującą decyzją Disney+, rzucamy okiem na "Nową konstelację" i jedziemy do Włoch z "Ripleyem". Znajdź nas na Spotify, Apple Podcasts, YouTube, w Audiotece czy Open FM. Możesz też posłuchać poniżej: