Za co KRRiT nakłada kary na TVN, Polsat i TVP?
KRRiT przeanalizowała rejestr audycji sponsorowanych oraz wskazań sponsorskich wyemitowanych w grudniu ub.r. i na początku stycznia br. w programach w kanałach TVN, TVN Style TVN24, Telewizji Polsat, TVP1, TV Puls i Kuchnia+.
11.12.2015 | aktual.: 11.12.2015 10:20
W oparciu o przeprowadzony monitoring stwierdzono naruszenie art. 17 ustawy o radiofonii i telewizji, mówiącego o emisji audycji sponsorowanych. Naruszone zostało również rozporządzenie KRRiT z 6 lipca 2000 roku w sprawie sponsorowania audycji i innych przekazów. Ukarane stacje wskazywały sponsora programu w formie reklamy.
- Wskazania sponsorskie będące przedmiotem decyzji o ukaraniu zawierały m.in. wartościujące wizualne i dźwiękowe określenia produktów i usług właściwe dla reklamy. Treści będące przedmiotem decyzji o ukaraniu zawierały też znaki towarowe innych podmiotów, nie będących sponsorami audycji oraz miały charakter reklamowy. Warstwa wizualna została skonstruowana według scenariusza właściwego dla reklamy, użyto również promocyjnych, wartościujących sformułowań. Doprowadziło to do sytuacji, w której zaciera się różnica między rodzajami przekazów, co mogło wprowadzać widza w błąd, co do charakteru oglądanego przekazu handlowego - uzasadniła swoją decyzję KRRiT.
Zgodnie z ustawą informacja na temat sponsorowania audycji może zawierać tylko nazwę sponsora, firmę, znak towarowy, odniesienie do jego towarów lub usług.
Ze względu na emisją przekazów sponsorskich, które naruszyły obowiązujące regulacje, KRRiT nałożył na nadawców następujące kary: na TVN łącznie 180 tys. zł, (po 60 tys. zł na TVN, TVN24 i TVN Style), TV Puls - 50 tys. zł, Telewizję Polską - 60 tys. zł, Telewizję Polsat - 60 tys. zł i ITI - 60 tys. zł.
Wymierzając kary uwzględniono stopień szkodliwości oraz możliwości finansowe nadawcy. Przy ocenie zakresu szkodliwości naruszenia uwzględniono m.in. fakt, że nastąpiło ono w programie ogólnodostępnym, rozpowszechnianym nieodpłatnie na obszarze całego kraju.