Ważne i odważne. Kontrowersyjne powieści graficzne

Nie da się obronić tezy, że komiksy to błahe historyjki dla dzieci opowiadające w gruncie rzeczy o niczym. Artyści komiksowi w swoich pracach bardzo często poruszają bolesne tematy i naświetlają ważne problemy - zarówno związane z kwestiami dotyczącymi społeczeństwa, jak i jednostkowymi przeżyciami oraz doświadczeniami człowieka. Mówią choćby o takich sprawach jak tolerancja wobec inności, wpływ zbiorowości na jednostkę, poszukiwanie tożsamości w odniesieniu do religii czy kultury. Wiele ważnych powieści graficznych trafiło do Polski. Przyjrzyjmy się zatem, co mają do powiedzenia autorzy mniej lub bardziej wybitnych, a nierzadko kontrowersyjnych komiksów. I skąd biorą się kontrowersje. Dyskusja będzie skupiona wokół głośnych tytułów wydanych w Polsce, nie tylko w ostatnich latach - takich jak choćby "Fun Home" Alison Bechdel, "Stuck Rubber Baby" Howarda Cruse'a, "Blankets" Craiga Thompsona czy "Black Hole" Charles Burnsa.

Ważne i odważne. Kontrowersyjne powieści graficzne
Źródło zdjęć: © komiks.wp.pl

19.09.2011 | aktual.: 29.10.2013 16:53

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Prowadzący spotkanie:

Przemysław Zawrotny (1985) - polonista z wykształcenia (UAM w Poznaniu), doktorant (UG), autor pracy magisterskiej o epickości w komiksie, recenzent komiksowy i krytyk literacki ("Lampa", "Pro Arte", "Głos Wielkopolski").

Goście specjalni:

Michał Słomka - historyk kultury, członek Fundacji Tranzyt (wydawnictwo Centrala - Mądre Komiksy), organizator międzynarodowego festiwalu kultury komiksowej Ligatura oraz międzynarodowego festiwalu filmów dokumentalnych Tranzyt. Czytelnik, miłośnik.

Tomasz Pstrągowski - doktorant Uniwersytetu Gdańskiego i dziennikarz kulturalny. Redaktor serwisu Komiksomania.pl, współpracuje z serwisami gry.wp.pl, film.wp.pl. Współtwórca magazynu internetowego "Komikz" i podcastu "Nieczyste zagrywki".

Źródło artykułu:Informacja prasowa
Komentarze (0)