Tak wygląda "klasyczny Janusz" na polskiej plaży? Wideo jest hitem

Wąs, klapki, białe skarpetki. Taki stereotypowy obraz "polskiego Janusza" postanowił wykorzystać Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Przewrotny w swojej wymowie klip spotkał się z ciepłym przyjęciem internautów. W głównej roli wystąpił popularny trójmiejski aktor.

Rafał Ostrowski jako uosobienie negatywnych cech Polaków
Rafał Ostrowski jako uosobienie negatywnych cech Polaków
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

02.07.2022 | aktual.: 03.07.2022 07:46

Brzuchaty, zasapany mężczyzna w średnim wieku jedzie rowerem. Biały podkoszulek, klapki, skarpety, sumiasty wąs, na kierownicy siatka z piwami. Każdy, kto go widzi, wytyka palcami. Kiedy dociera nad wodę, rozkłada parawan i nieapetycznie pałaszuje kanapkę. Ale czy to on ma się wstydzić, czy ludzie, którzy na plaży i w pobliskim lasku zostawili tony śmieci? Wracając do domu, wyśmiewany mężczyzna zatrzymuje się i zdegustowany zaczyna sprzątać po turystach.

- Wydaje ci się, że wiesz, co jest prawdziwym obciachem? Nie rób obciachu. Nie śmieć - mówi lektor.

45-sekundowy spot promuje kampanię ekoTurysta prowadzoną przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku i ma być odpowiedzią na popularne stereotypy.

W "typowego Janusza", który w mowie potocznej uosabia stereotypowe wady Polaków, wcielił się aktor-śpiewak Rafał Ostrowski, od 1994 r. związany z Teatrem Muzycznym w Gdyni.

Prawdziwy janusz na polskiej plaży 2022.

Na swoim koncie ma udział w takich przedstawieniach jak "Shrek", "West Side Story", "Skrzypek na dachu" czy "Cud albo Krakowiaki i Górale". Ostrowskiego można też zobaczyć w popularnych filmach i serialach, m.in. "Ikar. Legenda Mietka Kosza", "Skazana", "Czas honoru", "Na Wspólnej" czy "Ojciec Mateusz".

Rafał Ostrowski był wielokrotnie nagradzany. Można go usłyszeć w radiu i reklamach, ponadto zajmuje się też dubbingiem. W ramach specjalnego projektu Teatru Szekspirowskiego w Gdańsku od kilku lat przygotowuje spektakle teatralne z młodzieżą, osobami upośledzonymi i seniorami.

"W końcu jakaś agencja marketingowa, która zatrudnia zdolne do ciekawego myślenia osoby. Realizacja też całkiem, całkiem", "Brawo urząd", "Super", "Bardzo dobry spot, gratuluję pomysłu" - piszą internauci pod klipem, który można oglądać na YouTube.

Słuchasz podcastów? Jeśli tak, spróbuj nowej produkcji WP Kultura o filmach, netfliksach, książkach i telewizji. "Clickbait. Podcast o popkulturze" dostępny jest na Spotify, w Google Podcasts oraz aplikacji Podcasty na iPhonach i iPadach. A co, jeśli nie słuchasz? Po prostu zacznij.

Komentarze (716)