Spot z cenzurą. Problemem okazało się półsekundowe ujęcie

Ruszyła pierwsza taka w Polsce kampania społeczna dotycząca menstruacji. W kraju, gdzie tysiące dziewczynek nie ma dostępu do podpasek, nie można pokazać w niektórych stacjach krótkiego obrazka z krwią.

Okresowa Koalicja i kampania "Tak Dla Podpasek"
Okresowa Koalicja i kampania "Tak Dla Podpasek"
Źródło zdjęć: © YouTube
Magdalena Drozdek

18.04.2023 11:13

54 proc. nastolatek w Polsce przynajmniej raz nie poszło do szkoły z powodu okresu. 21 proc. dziewczynek musiało zwolnić się z lekcji z powodu braku środków higieny menstruacyjnej. Aż 67 proc. Polek przyznaje, że zdarzyło im się nie mieć w szkole dostępu do podpasek. Mniej więcej tyle samo osób uważa, że podpaski powinny być w szkole za darmo, dla wszystkich. To dane zebrane przez Kulczyk Foundation i Okresową Koalicję.

Ruszyli z uświadamiającą kampanią społeczną, której ważną częścią jest spot "Tak Dla Podpasek". Klip trwa minutę, ale nie wszędzie można go obejrzeć w całości, bez cenzury.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W spocie pokazane są kobiety, które nie miesiączkują już (przekwitanie, ciąża), ale także dziewczynka, która tuż przed lekcją WF-u dostaje swojego pierwszego okresu i nie jest na to przygotowana. Lekcja się zaczyna, a ona zamyka się w łazience, by jakoś sobie z tym poradzić. W pełnej wersji klipu pojawia się na maleńką chwilę krew menstruacyjna. Taką wersję można oglądać np. na YouTube, na oficjalnym profilu Okresowej Koalicji.

Spot trafił do stacji telewizyjnych. Jak podają Wirtualne Media i Presserwis, TVN i TVP kampanię ocenzurowały, bo - jak czytamy - nie chciały pokazywać krwi. Podobnie rzecz się ma z publikacją materiału wideo na Facebooku. Cały film pokazano jednak na kanałach Polsatu.

- Podczas tworzenia kampanii zaskoczyło nas wiele. Nie tylko statystyki, które w przerażający sposób pokazują wymiar problemu, jakim jest ubóstwo menstruacyjne, ale również brak możliwości nagłośnienia tematu w przestrzeni publicznej - komentuje WM Anna Żurek z Havas Warsaw. - Sytuacja zmusiła nas do przygotowania spotów w różnych wariantach, ponieważ pokazanie na bieliźnie krwi menstruacyjnej okazało się zbyt odważnym obrazem. Mamy nadzieję, że tą akcją uda nam się wywołać pozytywną zmianę w tych dwóch obszarach - dodaje przedstawicielka agencji, która przygotowała akcję.

Okresowa Koalicja działa od 8 marca 2021 r. Podejmuje temat ubóstwa i wykluczenia menstruacyjnego. Dostarczają środki higieniczne do szkół, domów dziecka czy ośrodków dla uchodźców. Działacze przygotowali także projekt ustawy o darmowych podpaskach w polskich szkołach. Z doniesień wynika, że w maju tego roku projekt ma być przekazany do Sejmu i Senatu.

Poniżej możecie zobaczyć nieocenzurowaną wersję spotu.

Tak Dla Podpasek | Okresowa Koalicja

Źródło artykułu:WP Teleshow
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (86)