Rachoń zaciera ręce. "Świat już wie"

Pod koniec grudnia ubiegłego roku, po przejęciu telewizji publicznej przez nowy władze, TV Republika z marginalnej stacji, której głównie wydanie serwisu informacyjnego oglądało średnio 14 tys. widzów, przekształciła się w drugą siłę na rynku stacji newsowych. O tym fenomenie napisał "Financial Times".

O sukcesie TV Republika mówi się w zachodnich mediach
O sukcesie TV Republika mówi się w zachodnich mediach
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

04.04.2024 | aktual.: 04.04.2024 20:56

"Financial Times" opublikował w internecie długi artykuł, w którym przeprowadzono szczegółową analizuję sytuacji na rynku polskich stacji informacyjnych, pod kątem sukcesu telewizji Tomasza Sakiewicza.

Punktem odniesienia były wyniki osiągnięte przez stacje w lutym. Na załączanym do tekstu wykresie wydać, jak linia oglądalności TV Republika, niemal z punktu zerowego, wystrzeliwuje w górę. W lutym 2023 roku jej udziały w polskim rynku telewizyjnym wynosiły zaledwie 0,1 proc. Dwanaście miesięcy później wzrosły do 3,13 proc. Skok popularności stacji Sakiewicza był gigantyczny, sięgnął ponad 3 tys. proc.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Financial Times" tłumaczy swoim czytelnikom, że jest to rezultat zmian, które nowy premier Donald Tusk przeprowadził w telewizji publicznej. "Widzowie przechodzą z państwowej TVP do konserwatywnej Republiki, który naśladuje prawicowy kanał w USA" – czytamy w artykule.

TV Republika lepsza od TVP

W opisie Telewizji Republiki "Financial Times" wielokrotnie użył określenia "polski Fox News". Zwrócono też uwagę, że stacja Sakowicza wypełniła także niszę po TVP Info, które 20 grudnia przestało nadawać treści jawnie sprzyjające prawicowemu środowisku.

"Zamiast polaryzować społeczeństwo tyradami, że Tusk jest niemiecką marionetką, państwowy nadawca nadaje obecnie konwencjonalne programy informacyjne o wydarzeniach krajowych i międzynarodowych" – czytamy na temat zmian w TVP.

"Financial Times" zwraca również uwagę, że użycie przez Tuska "żelaznej miotły" do oczyszczenia mediów państwowych poprawiło oglądalność konserwatywnych kanałów informacyjnych. "TV Republika, naśladująca styl Fox News, amerykańskiego kanału wspierającego byłego prezydenta Donalda Trumpa, wyprzedziła serwisy informacyjne TVP pod względem oglądalności".

Jarosław Olechowski i Michał Rachoń o sukcesie Telewizji Republika

Na artykuł dotyczący Telewizji Republika uwagę zwrócili Jarosław Olechowski i Michał Rachoń, którzy są związani ze stacją. Ten ostatni zamieścił w sieci link do zagranicznego materiału, pisząc: "'Financial Times' o rynkowym sukcesie Telewizji Republika". Olechowski udostępnił wpis Rachonia z platformy X. "Nasz sukces opisany piórem 'Financial Times'. Świat już wie" - cieszył się.

Oglądalność Telewizji Republika w marcu 2024 r.

Z danych Nielsen Media wynika, że Telewizja Republika w dniach od 25 do 31 marca tego roku miała oglądalność na poziomie 161 453 (3,39 proc.). Stacja odnotowała spadek w stosunku do poprzedniego tygodnia marca, gdy oglądało ją ponad 168 tys. widzów.

Pod koniec marca największą widownią cieszyła się stacja TVP1, a po niej był TVN, który spadł z pozycji lidera (te dane dotyczą oglądalności wszystkich programów, nie tylko programów informacyjnych).

W 52. odcinku podcastu "Clickbait" rozwiązujemy "Problem trzech ciał" Netfliksa, zachwycamy się "Szogunem" na Disney+ i wspominamy najlepsze seriale 2023 roku nagrodzone na gali Top Seriale 2024. Znajdź nas na Spotify, Apple Podcasts, YouTube, w Audiotece czy Open FM. Możesz też posłuchać poniżej:

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1224)