Odrzucili ich w "Dragon's Den - Jak zostać milionerem". Dziś są warci ponad miliard funtów
James i Martin chcieli zabłysnąć w popularnym programie "Dragon's Den - Jak zostać milionerem". Producenci stwierdzili, że ich pomysł jest do niczego. To było 13 lat temu. Dziś firma dwóch Szkotów warta jest prawie 2 miliardy funtów.
14.06.2020 11:08
"Dragon's Den" to dla wielu przedsiębiorców-amatorów trampolina do sukcesu. Program nadawany jest w kilku krajach i cieszy się sporą popularnością. W Polsce TTV emituje teraz podobny format - "Kto to kupi". Uczestnicy prezentują swoje wynalazki, a inwestorzy muszą wykalkulować, czy opłaca im się wyłożyć na to pieniądze. Okazuje się, że czasem eksperci mogą się srogo pomylić.
James Watt i Martin Dickie w 2007 r. założyli firmę Brewdog. Ważą swoje własne, kraftowe piwo. Zaledwie rok po rozpoczęciu działalności zgłosili się do programu BBC. Liczyli, że inwestorzy z "Dragon's Den" pomogą im rozkręcić biznes i włożą pieniądze w rozwój marki.
Przeliczyli się i to bardzo. James po 13 latach opowiedział, co się wydarzyło.
Napisał post na LinkedIn, który poniósł się w internecie. Watt napisał, że oferowali wtedy inwestorom 20 proc. udziału w zyskach Brewdog, jeśli dostaną na rozwój biznesu 100 tys. funtów.
James i Martin dotarli do etapu "testów ekranowych", czyli do momentu, w którym to producenci show mieli zdecydować, czy nadają się do występu w odcinku. Produkcja jednak ich odrzuciła.
"Uznali, że nasz projekt nie jest tego wart" - pisze James. "Zostaliśmy totalnie zmiażdżeni" - dodał.
Twórcy Brewdog nie mieli nawet okazji, żeby opowiedzieć o swoim biznesie znanym inwestorom z programu. A kto wie, jak potoczyłaby się ich historia, gdyby już wtedy ich doceniono? Mimo wszystko James i Martin są najlepszym przykładem na to, że nie można się poddawać.
James podaje, że według ostatnich obliczeń inwestycja ekspertów z programu warta byłaby ogromną sumę - 360 mln funtów. Brewdog to biznes wyceniany przez "Forbes" na 1,6 mld funtów.
Szkoci szybko podnieśli się po porażce z 2008 r. Kilka miesięcy później mieli już swój własny pub, a 10 lat później międzynarodową sieć takich miejsc sygnowanych przez Brewdog. Zarządzali 78 barami na całym świecie.
Piwa Brewdog dostępne i znane są też w Polsce. Dwóch miłośników robi karierę, a producenci "Dragon's Den" mogą tylko żałować, że nie docenili takiego biznesu.