Magiczny fenomen na światową skalę

Magiczny fenomen na światową skalę
Źródło zdjęć: © komiks.wp.pl

Pod koniec lat 90. Disney zaplanował stworzenie serii komiksowej dla dziewcząt w wieku 11-15 lat. Początkowo miały to być detektywistyczne przygody Kaczki Daisy z "Kaczora Donalda". Grupa pracujących we włoskiej wytwórni artystów: Elisabetta Gnone, Alessandor Barbucci i Barbara Canepa, zaproponowała jednak szkic scenariusza o pięciu przyjaciółkach, obdarzonych mocą żywiołów oraz pierwsze projekty postaci. Nie przypuszczali zapewne, że ich pomysł spotka się z tak ogromnym odzewem.

Uczennice Sheffield Institute: Will, Irma, Taranee, Cornelia i Hay-Lin dowiadują się pewnego dnia, że zostały wybrane przez Wyrocznię na Strażniczki Wielkiej Sieci, łączącej wiele równoległych światów. Pod wpływem magicznego medalionu - Serca Kondrakaru przemieniają się w wojowniczki i mogą podczas pojedynków posługiwać się energią żywiołów. I**ch zadaniem jest obrona naszej rzeczywistości przed buntownikami z mrocznej krainy Meridianu i zakusami jej okrutnego władcy, a także zamknięcie wszystkich przejść między światami - dwunastu portali.** Wybierają nazwę grupy, stworzoną z połączenia pierwszych liter ich imion. Pomagają także swej dawnej przyjaciółce Elyon, która zdradziła je i przeszła na "ciemną stronę mocy".

Komiks inspirowany był przede wszystkim japońskimi historiami o magical girls (m.in. "Czarodziejka z Księżyca", "Sally Czarownica" czy "Magic Knight Rayearth" grupy CLAMP), w kreacji Meridianu widać także elementy tolkienowskiego Śródziemia. Pierwszy numer pisma ukazał się we Włoszech w kwietniu 2001 roku. Potem sława W.I.T.C.H. rozprzestrzeniła się po wszystkich kontynentach.Co ciekawe, Japończycy stworzyli własną wersję komiksu w formie mangi autorstwa Iidy Haruko.


Zaczęto organizować zloty fanów, wydawać liczne powieści (w samej Polsce wydano około 30 tytułów), poradniki (14) i kalendarze z bohaterkami serii, a przede wszystkim produkować najróżniejsze gadżety, jakie można sobie tylko wyobrazić. Na podstawie komiksu powstał serial animowany, liczący 52 odcinki, który emitowany był w Polsce na kanale Jetix, a później na Polsacie. W Internecie pojawiały się coraz to nowe strony fanowskie i blogi. Działa także oficjalny blog po polsku.

Skąd tak ogromne zainteresowanie? Rąbka tajemnicy uchyla jedna z rysowniczek komiksu, Giada Perissinotto w wywiadzie dla portalu pozytywy.com. Za sukcesem Czarodziejek stoją kosztowne badania rynkowe, dotyczące najbardziej atrakcyjnych dla nastolatek tematów, przede wszystkim magii, miłości i mody. Twórcy artykułów, poruszających te kwestie, rysownicy i scenarzyści, a zwłaszcza eksperci od marketingu umiejętnie trafili w potrzeby i fascynacje precyzyjnie określonej grupy docelowej.

W.I.T.C.H. to nie tylko historia o magicznych przygodach, ale przede wszystkim o problemach dziewcząt w codziennym życiu. Matka Will ma romans z jej znienawidzonym nauczycielem historii, Cornelia kłóci się z apodyktycznymi rodzicami i młodszym rodzeństwem, a Hay-Lin cierpi po śmierci ukochanej babci. Każda z bohaterek przeżywa także swoje pierwsze sympatie i zauroczenia. Te uniwersalne tematy sprawiają, że mimo całej otoczki zaklęć i magicznych mocy, czytelniczki mogą utożsamiać się z postaciami.

Swoje zrobił też dołączony do każdego numeru prezent np. karty do wróżb, biżuteria z kamieni mineralnych, kosmetyki czy notesy spełniający rolę wabika.

Walorem pisma są niewątpliwie k**olorowe, przyciągające wzrok grafiki, a zwłaszcza świetne okładki.** To zasługa tak utalentowanych włoskich artystów jak Monica Catalona, Giada Perissinotto, Gianluca Panniello i Elizabetta Melaranci. Fani mogli spotkać ich osobiście na organizowanych przez Wydawnictwo Egmont (polskiego wydawcę pisma) ogromnych imprezach w stylu mangowych konwentów.

W czasach największej świetności nakład pisma w naszym kraju wynosił ponad 100 tysięcy egzemplarzy, co było znaczącą ilością w skali polskiego rynku komiksowego. Popyt na historię o W.I.T.C.H. zastąpiony został obecnie przez sagę "Zmierzch" Stephanie Meyer. Zmalał też wiek grupy docelowej, obecnie są to dziewczynki w wieku 6-11 lat. Niemal dwukrotnie zwiększyła się natomiast cena gazety i częstotliwość jej ukazywania się.

Obecnie w sprzedaży pojawił się 184 numer, a także zbiorcze albumy pierwszych przygód Czarodziejek.

Źródło artykułu: WP Kobieta

Wybrane dla Ciebie

Orły 2025. Aż 11 statuetek dla jednego filmu
Orły 2025. Aż 11 statuetek dla jednego filmu
"Kulej. Dwie strony medalu" wybrany najlepszym filmem według użytkowników Wirtualnej Polski [RECENZJA]
"Kulej. Dwie strony medalu" wybrany najlepszym filmem według użytkowników Wirtualnej Polski [RECENZJA]
Powrócił po zwolnieniu z TVP. Nie traci nadziei
Powrócił po zwolnieniu z TVP. Nie traci nadziei
"Dzień Dobry TVN": Marcin Prokop w pojedynkę przywitał się z widzami. "Jedna osoba temu nie podoła"
"Dzień Dobry TVN": Marcin Prokop w pojedynkę przywitał się z widzami. "Jedna osoba temu nie podoła"
Będzie konkurencja dla TVP i TVN. Polsat szykuje śniadaniówkę
Będzie konkurencja dla TVP i TVN. Polsat szykuje śniadaniówkę
TV Republika znowu lepsza niż TVN24. "Powoli zaczynamy się przyzwyczajać"
TV Republika znowu lepsza niż TVN24. "Powoli zaczynamy się przyzwyczajać"
Katarzyna Kwiatkowska ma dużą tolerancję dla żartów. Ale jednej kategorii humoru nie znosi
Katarzyna Kwiatkowska ma dużą tolerancję dla żartów. Ale jednej kategorii humoru nie znosi
Niespodziewane zmiany w "Dzień Dobry TVN". Widzowie mogą być zaskoczeni
Niespodziewane zmiany w "Dzień Dobry TVN". Widzowie mogą być zaskoczeni
Anna z "Rolnik szuka żony" wróciła z synem do domu. Czekało ich piękne powitanie
Anna z "Rolnik szuka żony" wróciła z synem do domu. Czekało ich piękne powitanie
Koniec będzie szybszy, niż sądzili. Fani "M jak miłość" są wściekli
Koniec będzie szybszy, niż sądzili. Fani "M jak miłość" są wściekli
Michał Żebrowski o Jacku Kurskim w programie "Bez retuszu": "gangster medialny"
Michał Żebrowski o Jacku Kurskim w programie "Bez retuszu": "gangster medialny"
Absurdalna odpowiedź w "Jeden z dziesięciu". Internet ją zapamięta
Absurdalna odpowiedź w "Jeden z dziesięciu". Internet ją zapamięta