"Loki". Plakat drugiego sezonu stworzyła AI? Marvel zabrał głos
Marvel po raz kolejny został oskarżony o udział AI w promocji swojej produkcji. Tym razem chodzi o plakat do drugiego sezonu "Lokiego". Czy i tym razem studio skorzystało z pomocy sztucznej inteligencji?
04.10.2023 | aktual.: 04.10.2023 17:56
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wspomaganie się AI nie zdziwiłoby o tyle, że wytwórnia już raz przyznała się do skorzystania z tego typu oprogramowania. Przypomnijmy, że kilka miesięcy temu prawdziwą burzę wywołała informacja, że czołówka "Tajnej inwazji" powstała właśnie w taki sposób.
Wówczas Ali Selim, producent wykonawczy i reżyser, w wywiadzie z Poligonem przyznał, że jest zachwycony możliwościami, jakie odkryła przed twórcami sztuczna inteligencja. Mówił o niej nawet w sposób osobowy:
– Rozmawialiśmy z nią [AI] o pomysłach, motywach i słowach, a potem komputer sam coś zrobił. Potem mogliśmy to trochę zmienić, używając słów, i to się zmieniało.
Zobacz także
Z entuzjastycznym podejściem Selima nie zgadzają się jednak widzowie i krytycy. Marvelowi już od pewnego czasu obrywa się za spadek jakości efektów specjalnych, będących efektem wyśrubowanych terminów, których nie są w stanie dotrzymać współpracujące z nim podmioty.
Trudno się dziwić, że uznana za jedną z najbrzydszych czołówka nie spotkała się też z pozytywnym odbiorem w momencie strajku scenarzystów, domagających się regulacji kwestii dotyczących AI.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Loki", sezon drugi: skąd podejrzenia, że plakat stworzyła sztuczna inteligencja?
Na cechy typowe dla działania sztucznej inteligencji wypatrzyła na plakacie Katria Raden, ilustratorka i autorka. W serwisie X napisała, że poster wygląda jak połączenie obrazów ze Stocka wyedytowanych w Photoshopie. Według niej jeden z nich nie został stworzony przez prawdziwego artystę, a automatycznie wygenerowany przez program.
Raden dotarła nawet do grafiki, która miała zostać wykorzystana do stworzenia tła plakatu. Wyraźnie potępiła wybieranie wytworów AI zamiast realnej pracy artystów, którzy powinni być doceniani za swoją wizję i ekspresję twórczą.
Przy okazji krytyki zwróciła również uwagę na fakt, że sprzedaż dzieł w bazach zdjęć i grafik to często jedyny sposób ilustratorów na zarobek: "Licencjonowanie zdjęć i ilustracji na stronach stockowych to sposób, w jaki wielu ciężko pracujących artystów zarabia na życie. Nie sądzę, by zastępowanie ich obrazami generowanymi przez technologię opartą na masowym wyzysku i kradzieży płac było bardziej etyczne niż zastępowanie własnych pracowników przez Disneya".
Marvel nadal nie ustosunkował się do zarzutów Raden. Jak sądzicie, czy i tym razem w stworzeniu plakatu maczała palce sztuczna inteligencja? A nawet jeśli, to czy jej wkład był aż tak istotny, aby o nim wspominać?
Drugi sezon "Lokiego": kiedy premiera?
Kolejna część "Lokiego" pojawi się na Disney+ już w najbliższy piątek 6 października. Akcja serialu rozgrywa się po wydarzeniach z "Avengers: Endgame" i skupia się na przygodach tytułowego czarnego charakteru. W centrum fabuły nadal jest walka z organizacją TVA, ale Loki będzie musiał też znaleźć Sylvie (Sophia Di Martino) i odkryć metodę kontrolowania podróży w czasie.
Gośćmi najnowszego odcinka "Clickbaitu" są Kamila Urzędowska (pięknie malowana Jagna z "Chłopów") oraz Jan Kidawa-Błoński (reżyser sequela kultowej "Różyczki"). Na tapet wzięliśmy też: "Kosa", "Horror Story", "Imago", "Freestyle", "Święto ognia" i "Tyle co nic", czyli najciekawsze filmy 48. festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. Możesz nas słuchać na Spotify, w Google Podcasts, Open FM oraz aplikacji Podcasty na iPhonach i iPadach.