"Loki". Plakat drugiego sezonu stworzyła AI? Marvel zabrał głos
Marvel po raz kolejny został oskarżony o udział AI w promocji swojej produkcji. Tym razem chodzi o plakat do drugiego sezonu "Lokiego". Czy i tym razem studio skorzystało z pomocy sztucznej inteligencji?
Wspomaganie się AI nie zdziwiłoby o tyle, że wytwórnia już raz przyznała się do skorzystania z tego typu oprogramowania. Przypomnijmy, że kilka miesięcy temu prawdziwą burzę wywołała informacja, że czołówka "Tajnej inwazji" powstała właśnie w taki sposób.
Wówczas Ali Selim, producent wykonawczy i reżyser, w wywiadzie z Poligonem przyznał, że jest zachwycony możliwościami, jakie odkryła przed twórcami sztuczna inteligencja. Mówił o niej nawet w sposób osobowy:
– Rozmawialiśmy z nią [AI] o pomysłach, motywach i słowach, a potem komputer sam coś zrobił. Potem mogliśmy to trochę zmienić, używając słów, i to się zmieniało.
Z entuzjastycznym podejściem Selima nie zgadzają się jednak widzowie i krytycy. Marvelowi już od pewnego czasu obrywa się za spadek jakości efektów specjalnych, będących efektem wyśrubowanych terminów, których nie są w stanie dotrzymać współpracujące z nim podmioty.
Trudno się dziwić, że uznana za jedną z najbrzydszych czołówka nie spotkała się też z pozytywnym odbiorem w momencie strajku scenarzystów, domagających się regulacji kwestii dotyczących AI.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Co po "Barbie"? W kinach nie będzie nudy
"Loki", sezon drugi: skąd podejrzenia, że plakat stworzyła sztuczna inteligencja?
Na cechy typowe dla działania sztucznej inteligencji wypatrzyła na plakacie Katria Raden, ilustratorka i autorka. W serwisie X napisała, że poster wygląda jak połączenie obrazów ze Stocka wyedytowanych w Photoshopie. Według niej jeden z nich nie został stworzony przez prawdziwego artystę, a automatycznie wygenerowany przez program.
Trwa ładowanie wpisu: twitter
Raden dotarła nawet do grafiki, która miała zostać wykorzystana do stworzenia tła plakatu. Wyraźnie potępiła wybieranie wytworów AI zamiast realnej pracy artystów, którzy powinni być doceniani za swoją wizję i ekspresję twórczą.
Przy okazji krytyki zwróciła również uwagę na fakt, że sprzedaż dzieł w bazach zdjęć i grafik to często jedyny sposób ilustratorów na zarobek: "Licencjonowanie zdjęć i ilustracji na stronach stockowych to sposób, w jaki wielu ciężko pracujących artystów zarabia na życie. Nie sądzę, by zastępowanie ich obrazami generowanymi przez technologię opartą na masowym wyzysku i kradzieży płac było bardziej etyczne niż zastępowanie własnych pracowników przez Disneya".
Marvel nadal nie ustosunkował się do zarzutów Raden. Jak sądzicie, czy i tym razem w stworzeniu plakatu maczała palce sztuczna inteligencja? A nawet jeśli, to czy jej wkład był aż tak istotny, aby o nim wspominać?
Trwa ładowanie wpisu: twitter
Drugi sezon "Lokiego": kiedy premiera?
Kolejna część "Lokiego" pojawi się na Disney+ już w najbliższy piątek 6 października. Akcja serialu rozgrywa się po wydarzeniach z "Avengers: Endgame" i skupia się na przygodach tytułowego czarnego charakteru. W centrum fabuły nadal jest walka z organizacją TVA, ale Loki będzie musiał też znaleźć Sylvie (Sophia Di Martino) i odkryć metodę kontrolowania podróży w czasie.
Gośćmi najnowszego odcinka "Clickbaitu" są Kamila Urzędowska (pięknie malowana Jagna z "Chłopów") oraz Jan Kidawa-Błoński (reżyser sequela kultowej "Różyczki"). Na tapet wzięliśmy też: "Kosa", "Horror Story", "Imago", "Freestyle", "Święto ognia" i "Tyle co nic", czyli najciekawsze filmy 48. festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. Możesz nas słuchać na Spotify, w Google Podcasts, Open FM oraz aplikacji Podcasty na iPhonach i iPadach.