Netflix zaciska pasa. Polscy widzowie też to odczują

Kwietniowe sprawozdanie z pierwszego kwartału 2022 r. sprowadziło właścicieli Netfliksa oraz jej pracowników na ziemię. Wszystko wskazuje na to, że okres, w którym największa platforma streamingowa realizowała każdą filmową zachciankę, już minął. Przyszedł czas oszczędności, zwolnień i "szanowania pieniędzy udziałowców".

Pozycja Netfliksa załamuje się
Pozycja Netfliksa załamuje się
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

16.05.2022 | aktual.: 16.05.2022 10:50

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Reakcja zarządu Netfliksa na ostatnie sprawozdanie przygotowane dla akcjonariuszy, przez niektórych analityków rynku medialnego odebrana została jako zachowanie histeryczne. Owszem, w pierwszym kwartale 2022 r. platforma, po raz pierwszy od dziesięciu lat, zanotowała spadek liczby osób opłacających abonament. Jednak, po pierwsze – spadek sięgnął jedynie 200 tys. subskrypcji, co daje niespełna 0,1 proc. z 221,64 mln abonentów, po drugie – jest on spowodowany wycofaniem się Netfliksa z Rosji. Zawieszenie świadczenia usług w kraju, który dokonał inwazji w Ukrainie, kosztował platformę streamingową 700 tys. subskrybentów. Z rosyjskimi widzami byłyby więc na plusie.

Inni analitycy uważają jednak, że zarząd Netfliksa przygotowuje się już na to, co nastąpi po opublikowaniu kolejnego sprawozdania. Prognozy na drugi kwartał są bowiem fatalne. Szefowie platformy zakładają w niej, że od kwietnia do czerwca liczba subskrybentów spadnie o 2 mln osób. Przyjmując, że w prognozach nie odkrywa się wszystkich kart, można założyć, że Netflix w drugim kwartale szykuje się na straty w granicach 4-5 mln abonentów.

Zarząd Netfliksa od pewnego czasu podejmuje więc działania, które mają ustabilizować sytuację medialnego giganta w krytycznym okresie. Jedne mają tzw. charakter zewnętrzny, inne wewnętrzny. Do zewnętrznych należy zaliczyć np. projekt opłat za współdzielenie się kontem czy też wprowadzenia pakietu z reklamami. O wewnętrznych zarząd poinformował na stronie internetowej, na której zamieścił coś na kształt przewodnika dla swoich pracowników zatytułowany "Kultura Netfliksa – dążenie do doskonałości".

Jak podaje serwis Wirtualnemedia.pl, w dokumencie wymieniono podstawowe filary obecnej filozofii dotyczące zasad, jakimi powinien kierować się zespół, a zwłaszcza jego liderzy. Poniżej uproszczony do pięciu przykazań "dekalog" Netfliksa:

·        Zachęcanie pracowników do podejmowania decyzji

·        Dzielenie się informacjami w sposób otwarty, szeroki i przemyślany

·        Komunikacja w sposób szczery i bezpośredni

·        Zatrzymywanie w pracy tylko najbardziej efektywnych osób

·        Unikanie rutyny

Punkt czwarty zapowiada zwolnienia i wprowadzenie planu oszczędnościowego. Jedna ze złotych myśli, które można przeczytać we wskazówkach do nowej filozofii Netfliksa brzmi: "Mądrze wydawaj pieniądze naszych udziałowców".

Słuchasz podcastów? Jeśli tak, spróbuj nowej produkcji WP Kultura o filmach, netfliksach, książkach i telewizji. "Clickbait. Podcast o popkulturze" dostępny jest na Spotify oraz w aplikacji Podcasty na iPhonach i iPadach. A co jeśli nie słuchasz? Po prostu zacznij.

Komentarze (13)