Komiksowa Warszawa dzień drugi - relacja na żywo
16:30 i później Niestety z powodu opóźnień musiałem opuścić rozdanie nagród przyznawanych przez PSK. Niemniej jednak podaję wyniki (wielce zaskakujące).
25.04.2010 | aktual.: 29.10.2013 16:19
Najlepszy scenariusz - Alex Robinson "Wykiwani"
Najlepsze rysunki - Shaun Tan "Przybysz"
Polski komiks roku 2009 - "Łauma" Karola Kalinowskiego
Zagraniczny komiks roku 2009 - "Opowieści z hrabstwa Essex" Jeffa Lemire i "Fun Home" Alison Bechdel
W zasadzie wyróżnienia nie budzą zastrzeżeń, warto jednak pamiętać, że: wszystkie nagrodzone komiksy zostały wydane przez timof comics i Kulturę Gniewu (oba wydawnictwa zaangażowały się w Polskie Stowarzyszenie Komiksowe organizujące FKW); Jeff Lemire miał być gościem festiwalu
15:30 Spotkanie z wydawcami. Szczegółowa relacja tutaj.
15:02Spotkanie z autorami komiksowego przewodnika po Warszawie. Rysownicy i scenarzyści opowiadają o swoich komiksach. Jest śmiesznie, lekko, ale nieszczególnie odkrywczo. Sam komiks za to warto polecić - inicjatywa zaprawdę szczytna i świetnie zrealizowana. Do tego za darmo.
14:49 Przerwałem relację ze spotkania z kobietami polskiego komiksu, by porozmawiać z Pawłem Kłudkiewiczem autorem "Misia Miszy" (wywiad już wkrótce). Wracając jednak do tematu, spotkanie wypadło fajnie. Problemem były tylko wypowiedzi jednej z prelegentek (nazwiska jej wciąż nie mogę nigdzie sprawdzić, nie ma jej w informatorze), która nie miała chyba wielkiego pojęcia o komiksie, lubiła za to powtarzać krzywdzące stereotypy (ot choćby, że komiks męski to komiksy o piłce nożnej)
. Świetne wrażenie robiła za to pani prowadząca, szkoda tylko, że tak rzadko aktywowała Agatę Barę.
14:17Już drugie pytanie do Agary Bary. Fajnie, bo Agata niestety sama z siebie się nie odzywa. A szkoda, wciąż wygląda sympatycznie.
14:16Hm, nie wiedzieć czemu dyskusja zboczyła na temat zinów.
14:14 Padło pytanie o Olę Spanowicz, Sylwię Restecką i Joannę Karpowicz. I to bardzo dobre pytanie, bo my też nie wiemy co się z nimi stało.
14:06Od kobiety wymaga się więcej - zdaniem Sylwii Kaźmierczak. Zgadzam się, ale to dlatego, że kobiety są z zasady fajniejsze. Podobno istnieją rysowniczki, które zostały zignorowane w Polsce, ale zadebiutowały za granicą.
14:05 W końcu jakieś pytanie skierowane do Agaty Bary. W Niemczech sytuacja wygląda tak jak w Polsce - komiksu kobiecego brak, ale istnieje młoda generacja rysowniczek, które podbijają rynek. Sylwia Kaźmierczak uważa, że kobiety jako czytelniczki są ignorowane przez czytelników męskich.
14:05 Przyczyn faktu, że nie ma zbyt wielu polskich rysowniczek doszukiwać się należy w tym, że rodzice nie kupują dziewczynom komiksów. Ale istnieją takie tytuły jak "Tank Girl", które te stereotypy przełamują.
14:03 Agata Bara mówi najmniej. A szkoda, bo wygląda na bardzo sympatyczną.
13:57Podobno w Polsce jest coraz więcej twórczyń komiksowych. Ale wciąż jest zjawiskiem rzadkim. Komiks narysowany przez kobietę, powinien być stereotypowy - zdaniem Olgi Wróbel tego oczekuje męski odbiorca. Czytelnicy spodziewają się historii intymnych, emocjonalnych, autobiograficznych.
13:53Spotkanie o komiksie kobiecym. Pierwsze pytanie: Czy w ogóle istnieje? Tak, istnieje, zdaniem Olgi Wróbel, czasami tworzą go nawet mężczyźni (przykład "Dziennika podróżnego" Thompsona). Pozostałe przepytywane (Sylwia Kaźmierczak, Agata Bara) też uważają, że istnieje takie zjawisko.
13:24 A tymczasem do autorów "Hell Hotel" ustawiła się bardzo zacna kolejka. Panowie mają chyba więcej niż dwie fanki.
13:23Miś Misza porównywany do Pup Fiction? Hmmm - interesujący pomysł, acz chyba nietrafiony.
13:21 Czym jest Hawana-punk? Okazuje się, że chodzi o wizję przyszłości, w której wszystko się sypie. Kłudkiewicz bardzo chętnie widzi siebie w europejskim mainstreamie.
13:11 Amerykański sen po polsku, czyli historia Pawła Kłudkiewicz, autora "Misia Miszy".
12:54 Pytanie: Jak się identyfikujecie z polskim środowiskiem komiksu internetowego? Odpowiedź: ...
12:52 Pytanie: Macie fanki? Smutna odpowiedź polskiego komiksiarza (na przykładzie Macieja Łazowskiego): Nie. (po chwili) A nie, mamy. Dwie.
12:49Pytanie: Czy "Hell Hotel" będzie trwał do 666 paska? Odpowiedź: To jest dobry pomysł!
12:47 Po skomplikowanym wywodzie prowadzącego spotkanie na temat obecności konsol nowej generacji w "Hell Hotel" i nieobecności Wii, Szymkiewicz udziela jedynej słusznej odpowiedzi: "Myślę, że za bardzo to analizujesz".
12:45 Skąd się wziął "Hell Hotel"? Maćkowi Łazowskiemu spodobała się aliteracja (jest wielkim fanem aliteracji), Bartkowi Szymkiewiczowi spodobało się miejsce akcji ("do hotelu zawsze ktoś przychodzi"). Pomysł z synem Szatana przyszedł później.
12:05Kiedy powstają polskie mangi? Na przykład na wykładach. Często to niestety widać.
12:00 Dziewczyny opowiadają o tym, że lepiej im się pracuje nad własnymi seriami niż cudzymi. Choć fanfiki w światach innych serii są bezpieczniejsze i mniej wymagające.
11:50Pozostałe dziewczyny jednak nie znają polskich rysowników. Acz jedna kojarzy Tytusa. Hmmm... dobra z niej Polka jak na Japonkę.
11:49 Polskie mangatki (hm?) znają polskich rysowników. Choć póki co wypowiada się tylko jedna z nich.
11:47Rozpoczyna się spotkanie z polkami rysującymi mangę. Na sali siedzą trzy dziewczyny, a ja mam pytanie, czy to już wszystkie panie z tej reprezentacji? Cała rozmowa zaczyna się od oczywistego (acz niezbędnego) stwierdzenia, że owszem, manga to też komiks!
Relację z dnia pierwszego możecie przeczytać tutaj.