Kampania z Koroniewską i Dowborem. "Naruszono zasady etyki"
Rada Reklamy podjęła uchwałę, w której uwzględniła skargi na niedawną kampanię piwa Tyskie. Stwierdzono, że narusza ona zasady etyki i nosi znamiona social washingu. Jej ambasadorami byli Joanna Koroniewska oraz Maciej Dowbor.
28.12.2023 | aktual.: 28.12.2023 10:12
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na początku listopada w sieci pojawiła się charytatywna kampania świąteczna Kompanii Piwowarskiej. Jej celem było wsparcie dla Federacji Polskich Banków Żywności. Twarzami akcji zostali Joanna Koroniewska i Maciej Dowbor. Na materiałach można było zobaczyć uśmiechniętych celebrytów, pozujących w świątecznych strojach. "Jesteśmy na TY przy wspólnym stole" - brzmi hasło reklamowe piwa.
O tej kampanii w moment zrobiło się głośno za sprawą aktywisty Jana Śpiewaka. To z racji tego, że napisał w mediach społecznościowych o jej szkodliwości. Złożył nawet zawiadomienie do prokuratury w sprawie celebrytów, ale śledczy odmówili wszczęcia postępowania.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Apelujemy do Dowborów, żeby przeprosili za udział w tej kampanii i przekazali fortunę, którą zarobili w jej ramach, na rzecz ofiar alkoholizmu. Apelujemy też do agencji reklamowych, żeby nie przyjmowały kampanii zlecanych przez kartele alkoholowe. Apelujemy do Biedronki, żeby zdjęła z drzwi swoich dyskontów tę reklamę. Jednocześnie będziemy walczyć o całkowity zakaz reklamy alkoholu w Polsce. Bez żadnych wyjątków" - napisał Śpiewak na Instagramie.
Skargi na kampanię wpłynęły także do Rady Reklamy. Jak donoszą Wirtualne Media, 14 grudnia zespół orzekający pod przewodnictwem Olafa Krynickiego stwierdził, że kampania narusza zasady etyki Kodeksu Etyki Reklamy.
"W ocenie KER hasło 'Przejdźmy na TY przy wspólnym stole' kojarzone jest przez konsumentów jednoznacznie z marką Tyskie. Skarżona kampania wykorzystuje zatem elementy bezpośrednio kojarzone z marką Skarżonej i łączy je z symboliką tradycji, bliskości i rodziny, jaką jest motyw świąteczny, w szczególności wigilijny stół. Mimo braku bezpośredniego odwołania do spożycia alkoholu, wykorzystane elementy, takie jak postawiony na stole wigilijnym kubek z charakterystycznym 'Ty', wywołują u odbiorcy jednoznaczne skojarzenie z marką Skarżonej" - zaznaczono.
"Budowanie skojarzenia pomiędzy celebrowaniem świąt a spożywaniem alkoholu jest działaniem naruszającym obowiązujące na gruncie Kodeksu Etyki Reklamy zasady etyki. Wprowadzanie produktu wrażliwego, jakim jest alkohol, do wieloletniej tradycji wigilijnego stołu, który jest pewnym elementem tożsamości narodowej, jest niezgodne z dobrymi obyczajami" - dodano.
Wspomniano także, że "działania marki noszą znamiona social washingu". To strategia, którą firmy wykorzystują do promocji swoich działań jako bardziej odpowiedzialnych społecznie, niż są w rzeczywistości. Wszystko w celu osiągnięcia większego zysku. Przeważnie dzieje się to za sprawą jakiegoś wielkiego gestu lub darowizny.
Śpiewak zdążył się już odnieść do działań Rady Reklamy. "Cieszy ta decyzja. Nie ma zgody na nieetyczne i często wprost kryminalne działanie karteli alkoholowych!" - skomentował na X (dawniej Twitter).
W najnowszym odcinku podcastu "Clickbait" wskazujemy Najlepsze filmy i seriale, Największe rozczarowania, afery i skandale oraz Największą bekę 2023 roku. Możesz nas słuchać na Spotify, w Google Podcasts, Open FM oraz aplikacji Podcasty na iPhonach i iPadach.