Bije rekordy popularności. 20 lat temu i dziś wciąż w czołówce
Rok 2004 przyniósł w polskiej telewizji kontynuację trendów z poprzednich lat. Wiodące stacje toczyły "walkę" m.in. o to, kto będzie liderem jeśli chodzi o program informacyjny (do dnia dzisiejszego niewiele się zmieniło). Nie zabrakło też roszad czy transferów personalnych. Z kolei przepełnienie reklamami czasu emisyjnego i wprowadzeniem nowych ograniczeń przez Unię Europejską wpłynęło na wzrost zainteresowanie kanałami tematycznymi.
Bije rekordy popularności. 20 lat temu i dziś wciąż w czołówce
Mija dokładnie 20 lat odkąd Polska dołączyła do Unii Europejskiej - 1 maja 2004 r. (wraz z Cyprem, Czechami, Estonią, Litwą, Łotwą, Maltą, Słowacją, Słowenią i Węgrami). Od momentu wstąpienia do UE do 31 grudnia 2023 r. nasz kraj otrzymał z unijnego budżetu 245,5 mld euro, jak wynika z danych zawartych w pozycji "20 lat Polski w Unii Europejskiej".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak dołączenie do Unii wpłynęło na segment medialny, a dokładniej na telewizję? W 2004 r. znacznie wzrosło zainteresowanie widzów kanałami tematycznymi, które z roku na rok były coraz chętniej oglądane i umacniały swój udział w rynku (zarówno pod względem oglądalności jak i wpływów z reklam).
W roku, w którym Polska przystąpiła do UE, powstały dwa nowe kanały dla kobiet – TVN Style oraz Polsat Zdrowie i Uroda. Grupa ITI (dziś TVN Warner Bros. Discovery) uruchomiła kanał TVN International dla Polaków mieszkających za granicą.
W najnowszym odcinku podcastu "Clickbait" rozkładamy na czynniki pierwsze fenomen "Reniferka", przyglądamy się skandalom z drugiej odsłony "Konfliktu" i zachwycamy się zaskakującą fabułą "Sympatyka". Znajdź nas na Spotify, Apple Podcasts, YouTube, w Audiotece czy Open FM. Możesz też posłuchać poniżej:
Telewizja w 2004 r.
Co jeszcze zmieniło się w telewizji w 2004 r.? Koncern Viacom, który był właścicielem stacji MTV przejął konkurencyjny kanał - Vivę. Z kolei Canal Plus poszerzył swoją ofertę o stację Zig Zap, a firma Media Biznes uruchomiła kanał biznesowy – TV Biznes. KRRiT wydała koncesję na nowy kanał TVP Kultura.
W 2004 r., w porównaniu z rokiem poprzednim, wzrost oglądalności odnotowały: TVN, TVP2, TV PULS, Tele 5 i TVN7. Z kolei spadek zaliczyły: TVP1, Polsat, TV4 i TVP3. Co ciekawe, pozycję lidera i tak utrzymywała telewizyjna "Jedynka". Wszystko dzięki wydarzeniom sportowym emitowanych na antenie stacji.
Najchętniej oglądane programy w telewizji w 2004 r.
Jak już wspomnieliśmy, 20 lat temu to TVP1 była liderem jeśli chodzi o oglądalność. Programem, który skupiał największą publiczność, był Puchar Świata w Skokach Narciarskich, który oglądało 11 mln 109 tys. widzów.
Z kolei w TVP2 ludzie najchętniej oglądali seriale i telenowele - "M jak miłość" (według danych Nielsen Audience Measurement nie ma sobie równych i po dziś dzień, jest programem, który ogląda najwięcej osób) i "Na dobre i na złe". Na podium znalazło się też wydarzenia ze świata sportu – Eliminacje do Mistrzostw Świata w piłce nożnej i Mistrzostwa Europy w piłce nożnej Euro 2004.
Inne stacje
Na pewno ważnym medialnym wydarzeniem roku 2004 było zatrudnienie przez Polsat Tomasza Lisa. Znany dziennikarz dokonał "rewolucji" w stacji, m.in. tworząc z nowym zespołem "Wydarzenia" - program informacyjny, który w październiku - po latach - zastąpił "Informacje". Od końca września widzowie mogli oglądać też autorski program publicystyczny Lisa "Co z tą Polską?".
TVN utrzymał się na wysokim poziomie pod względem oglądalności. A to wszystko zasługa wprowadzenia do oferty transmisji na żywo programów sportowych (najchętniej oglądany był mecz piłki nożnej Ligi Mistrzów – eliminacji – Real Madryt kontra Wisła Kraków, który śledziło 5 mln 793 tys. widzów).
Polacy równie chętnie oglądali w TVN program informacyjny "Fakty" i drugą edycję reality show "Jestem jaki jestem" z Michałem Wiśniewskim w roli głównej.