Co pije agent?
Telewizyjne seriale podpowiadają, co pić i jeść.
Ranczo
[
]( http://media.wp.pl/kat,38214,magazyn.html ) Seriale telewizyjne dysponują ogromną mocą oddziaływania, która może być wykorzystana do celów pożytecznych, jak edukacja społeczeństwa czy tworzenie mody na pewne zachowania.
Rodzime produkcje na przykład lansują generalnie kulturalny model picia. Ich bohaterowie sięgają raczej po wino lub piwo niż po mocne alkohole. W wersji bardziej eleganckiej – np. w M jak miłość czy w Klanie – to wino pite do kolacji, w wersji ludycznej – np. w Ranczu – „patykiem pisane” sączone na ławeczce przed sklepem.
Pierwsza miłość
Najczęściej w formie product placement (czyli sponsoringu rzeczowego lub użyczeniowego) pojawiają się na telewizyjnym ekranie samochody.
Według badań Pentagon Research obejmujących TVP 1 i 2, TVN i Polsat były to: seaty, volkswageny, audi, fordy, bmw i suzuki.
Magda M.
Co rusz w kolejnym odcinku popularnego sitcomu stykamy się z jakimś bankiem czy inną firmą oferującą usługi finansowe czy telekomunikacyjne.
W serialu Na Wspólnej (TVN) pojawiła się zakamuflowana reklama Neostrady TP, również tam pojawił się Western Union, w Magdzie M., a potem Na Wspólnej zagościł bank ING, w polsatowskiej Pierwszej miłości zaś Provident.
Serialowi bohaterowie tankowali na stacjach BP, dzwonili z telefonów Nokia i podjadali nutellę.
Piwo od Kiepskich
Nie wiemy, ile firmy zarobiły na oglądaczach seriali, wiemy natomiast, że byli oni zainteresowani również oferowanymi na szklanym ekranie napojami, których nie było w ogóle na rynku.
Dotyczy to np. fikcyjnej marki piwa Mocny Full, którą pili bohaterowie Świata według Kiepskich w Polsacie. Kiedy okazało się, że ludzie o tym mówią, pewien browar z Piotrkowa wypuścił na rynek piwo w charakterystycznej żółtej puszce z identyczną nazwą. Wycofał się z produkcji dopiero po roku na żądanie producentów serialu.
Woda z Grabiny
Podobnie było z fikcyjną wodą Dar Grabiny z serialu M jak miłość.
TVP czując pieniądze, zleciła nawet badania konsumenckie. Wyniki były zaskakujące: 87% Polaków uważało Dar Grabiny za wodę zdrową, 84% – za źródlaną, a prawie 70%, że jest smaczna i niedroga. Wystarczyło tylko zamówić butelki, napełnić byle jaką cieczą z kranu i kasować zyski.
Powstał zresztą w TVP projekt oferty handlowej, ale zabrakło determinacji.
Światowe kuszenie
Przyjrzyjmy się, w jaki sposób funkcjonuje product placement w najbardziej popularnych serialach amerykańskich, które także dotarły do Polski.
Nasi barmani twierdzą, że Seks w wielkim mieście przyczynił się np. do ogromnego sukcesu drinka dla pań o nazwie Cosmopolitan.
Badania pokazują, iż miliony kobiet w różnym wieku (a również spora grupa panów) oszalały na punkcie tego serialu, a w ramach identyfikacji z jego bohaterkami próbują seksownego Cosmo. Moda na niego zaczęła ogarniać cały barowy glob ziemski, a jednym z efektów tej promocji jest uznanie Cosmopolitana za typowy drink kobiecy.