Cartoon Network przedstawia raport "Koleżeńskie zachowania wśród dzieci”
Czym dla polskich dzieci jest życzliwość? Które z miłych gestów są najbardziej wartościowe? Kto inspiruje najmłodszych do dobrych zachowań? Cartoon Network prezentuje raport "Życzliwe zachowania wśród dzieci”, który jest częścią kampanii społecznej "Bądź kumplem, nie dokuczaj”. W tym roku ambasadorem akcji został Robert Lewandowski.
03.12.2019 15:19
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Życzliwa atmosfera dobrze wpływa na rozwój najmłodszych
Z badania przeprowadzonego na zlecenie Cartoon Network wynika, że aż 70% dzieci chciałaby być postrzegane jako miłe osoby i dobrzy przyjaciele. Do życzliwych gestów, które najczęściej wykonują dla innych wymieniają: wspólne granie w gry (79%), dzielenie się smakołykami (64%), przytulenie kogoś (59%) czy zaproszenie do wspólnej zabawy (52%).
Zapytane o najmilszą rzecz, jaką można zrobić dla drugiej osoby dzieci najczęściej wybierały: „przytulenie kogoś” (19%), „dotrzymanie towarzystwa komuś, kto nie czuje się najlepiej”(12%) i „rozmowę z kimś, kto jest samotny” (12%).
- Kiedy dzieci są dla siebie życzliwe tworzą mikroklimat, w którym panuje serdeczność. Powstaje atmosfera zrozumienia, współczucia i wzajemnego oddania. Automatycznie spada ilość konfliktów i zachowań agresywnych. Nawiązują się przyjaźnie, pojawia się bliskość, otwartość, radość oraz chęć pomocy. Dzieci stają się pogodniejsze, zadowolone i bardziej przyjazne – twierdzi Marta Żysko-Pałuba, psycholożka i psychoterapeutka, ekspertka kampanii "Bądź kumplem, nie dokuczaj”.
Kto uczy dzieci życzliwości?
Miejscami, w których polskie dzieci najczęściej okazują życzliwość są: szkoła (71%) oraz dom (68%). Co ciekawe, pomimo ogromnej popularności youtuberów, bardzo niewielu respondentów wymieniło ich jako inspiracje do życzliwej postawy. 91% dzieci jednoznacznie wskazało, że to rodzice dają im najlepszy wzór życzliwej postawy. Zaraz po nich znajdują się dziadkowie (30%), nauczyciele (18%), a także przyjaciele (14%) i rodzeństwo (14%).
Inspiracje do koleżeńskich zachowań
Życzliwość to reakcja łańcuchowa – uprzejme gesty prowokują kolejne dobre zachowania. Na pytanie "co pomogłoby ci w byciu życzliwym?” 58% młodych respondentów odpowiedziało, że na pewno byłoby miłe podejście w stosunku do nich samych.
– By móc oferować życzliwość innym najpierw trzeba jej samemu doświadczyć, a potem nauczyć się ją ofiarowywać. Nie tylko innym, ale przede wszystkim sobie. Dziecko, które wychowuje się w życzliwym środowisku uczy się samoakceptacji siebie, otwartości, współczucia, tolerancji i rozwija umiejętność empatii – dodaje Marta Żysko-Pałuba.
Raport "Życzliwe zachowania wśród dzieci” dostępny jest na stronie badzkumplem.cartoonnetwork.pl. Dodatkowo w ramach kampanii "Bądź kumplem, nie dokuczaj” można pobrać z strony bezpłatne materiały edukacyjne przygotowane przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Wśród nich znajdują się m.in. pomoce naukowe dla nauczycieli oraz scenariusze lekcji.
O Cartoon Network EMEA
Cartoon Network to kanał dla dzieci wypełniony ekscytującą mieszanką komedii i przygody. Główną grupą docelową stacji są chłopcy i dziewczynki w wieku 6-12 lat. Przepełnione humorem, angażujące i uznane na całym świecie produkcje, które pobudzają wyobraźnie i nawiązują do uniwersalnych motywów przyjaźni, zachęcają dzieci do bycia sobą. Ramówka kanału obejmuje takie kreskówki jak: "Atomówki”, "Niesamowity świat Gumballa”, "Ben 10”, "Między nami, misiami”, "Młodzi Tytani: Akcja!”, "Ninjago: Mistrzowie Spinjitzu”, "Kicia Rożek”, "Craig znad potoku”, "Obóz na wyspie” oraz wielokrotnie nagradzane seriale "Steven Universe”, "Pora na przygodę” oraz "Zwyczajny serial”. Z produkowanych przez kanał treści można również skorzystać dzięki stronie internetowej, a także poprzez gry, wideo na żądanie, urządzenia mobilne i szeroki wachlarz artykułów licencyjnych. Właścicielem marki Cartoon Network jest WarnerMedia.