Nar Williams: specjalista od efektów specjalnych
Wywiad z Narem Williamsem, prowadzącym program "Tajemnice superprodukcji filmowych" (emisja: wtorki, godz. 21:00 na kanale Discovery Science).
Kariera Nara Williamsa w mediach zaczęła się na Uniwersytecie Stanowym w Ohio, w „KBUX Radio”. Prowadził własny program z muzyką i żartami, zatytułowany „Renegade Rock”. Audycja zdobyła popularność wśród studentów, bo pomiędzy rockowymi utworami Nar odgrywał zabawne scenki, naśladując głosy różnych osób.
01.12.2009 16:14
Obecnie prowadzi blog AchieveNerdvana.com, na którym pisze o fantastyce naukowej, nowoczesnych technologiach i „kulturze geeków” (fanatyków komiksów i nowinek technicznych). Współprowadzi też dostępny w internecie cotygodniowy program wideo „Nerdbunker”.
Nar tworzy cotygodniową rubrykę „Pulp Science” poświęconą popularyzacji nauki w internetowym magazynie „Geekscape”. Gościnnie pojawia się jako współprowadzący popularny codzienny program na żywo „Attack of the Show”, na stronie G4TV.com.
Oprócz serialu „Science of the Movies”, Nar przez setki godzin pełnił rolę prowadzącego w programach talk-show, emitowanych na żywo. Dla internetowej stacji telewizyjnej NowLive wymyślił i wyprodukował programy „Nerdvana”, „Goober & The Viking”, „Pop Load”, „The Surf” i wiele innych.
*Jaki był najbardziej kiepski efekt specjalny, który widziałeś? * Hmm, jest tyle bardzo złych filmów, że nawet nie wiem, jaki jest najgorszy. Myślę, że większość filmów Eda Woodsa jest bardzo słaba, na przykład Plan 9 z Kosmosu. Jeśli chodzi o nowsze produkcje, na pewno mógłbym wymienić na przykład X-Men Geneza: Wolverine, który był zrobiony za ponad 100 milionów dolarów, a efekty są w nim relatywnie kiepskie, patrząc na ilość pieniędzy włożonych w jego produkcję.
*Powiedz tak szczerze, czy podczas spotkań z naukowcami tworzącymi efekty specjalne udzieliło Ci się trochę ich szaleństwa? * Większość ludzi, których poznałem przy produkcji programu to absolutni geniusze. Są mistrzami w swoim fachu, na przykład Gary Fields, który stworzył świetną scenę samochodową w filmie Ludzkie dzieci. No cóż, ci ludzie mogą się wydawać innym trochę dziwni, dlatego najwięcej czasu spędzają przy komputerze w zaciszu studia. Ale naprawdę wiele się od nich nauczyłem, może nawet udzieliło mi się trochę ich szaleństwa :)
**[
NAJLEPSZE FILMY 2010 ]( http://film.wp.pl/najbardziej-oczekiwane-filmowe-premiery-2010-roku-6025284923277953g ) [
NAJLEPSZE FILMY KATASTROFICZNE ]( http://film.wp.pl/pali-sie-wiezowiec-trzesienie-ziemi-traba-powietrzna-pustoszy-komu-popcornu-6025284968735361g ) [
SZYMON MAJEWSKI (BEZ) SHOW ]( http://film.wp.pl/szymon-majewski-bez-show-6025284945699457g ) [
ONE SYPIAJĄ Z REŻYSEREM "M JAK MIŁOŚĆ" ]( http://teleshow.wp.pl/ostalowska-ma-romans-z-rezyserem-m-jak-milosc-6026595205461121g )*
*Czy teraz, kiedy idziesz do kina jako zwykły widz, patrzysz inaczej na filmy? ** Jasne, że tak! Nie chcę mówić, że teraz żaden film nie robi na mnie wrażenia, ale wiem, które sceny można było nakręcić lepiej, a które są naprawdę świetne! Jako przykład mogę podać wspomniany wyżej Wolverine – przy wielu ujęciach myślałem sobie: To nie wygląda całkiem prawdziwie! Już nie patrzę na reklamy – wiem dokładnie, jak były zrobione, jakie ujęcia były potrzebne, nawet, z której strony stała kamera!
*Co tak naprawdę znaczy dla Ciebie technologia? Czy jest nam potrzebna? * Technologia to, najprościej ujmując, ewolucja naszych umysłów, szczególną rolę odgrywa przy tworzeniu filmów. Miałem okazję, żeby zobaczyć najnowszą produkcję Jamesa Camerona – Avatar. James zawsze był mistrzem efektów specjalnych (możemy tu wspomnieć chociażby Terminatora) i to, co zrobił w najnowszym filmie, to prawdziwy majstersztyk! Kiedy oglądaliśmy efekty specjalne w starszych filmach, zawsze można było odróżnić je od prawdziwych scen. Teraz wszystko się zmieniło! Postaci generowane w studiu maja na twarzy prawdziwe ludzkie emocje. To wygląda absolutnie fantastycznie, czasem jestem nawet przerażony, kiedy je widzę!
*Jak tak naprawdę wygląda produkcja efektów specjalnych w filmie i ile osób zwykle jest zaangażowanych w jeden projekt? * Cóż, to zależy od konkretnej produkcji. Przy większych efektach pracują zwykle całe firmy, przy czym oprócz gigantów, takich jak Industrial Light & Magic, VFX czy Sony Imageworks istnieje szereg małych firm, wyspecjalizowanych w tworzeniu konkretnych efektów. Olbrzymie korporacje mają biura na całym świecie i mogą pracować całą dobę – kiedy w Hollywood ludzie idą spać, projekt jest przejęty przez biuro w Japonii, kiedy tam z kolei wychodzą z firmy, produkcję przejmuje jakieś europejskie biuro. Jeśli chodzi o te małe firmy, świetnym przykładem może być tutaj Flash Film Works, które zajmowało się wytworzeniem trójwymiarowych modeli helikopterów do filmu Dzień, w którym zatrzymała się Ziemia.
*Jaki był efekt specjalny, który absolutnie Cię zauroczył i zaparł dech w piersiach? * Niedawno na świecie odbyła się premiera filmu dla dzieci – Klopsiki i inne zjawiska pogodowe. W filmie animowanym udało im się stworzyć zadziwiający efekt ręcznego kręcenia filmu – dokładnie tak, jakby operator trzymał w ręku kamerę i wszystko nagrywał. To naprawdę było jedyne w swoim rodzaju! Inna super scena to ujęcie walki w Piratach z Karaibów. Niewielu ludzi zdaje sobie sprawę, że woda, ogień i dym były tam generowane cyfrowo i za każdym ujęciem stoi tak naprawdę olbrzymia ilość matematycznych wyliczeń. Jedna scena, trwająca w filmie zaledwie trzy sekundy, wymagała wielu miesięcy pracy!
**[
NAJLEPSZE FILMY 2010 ]( http://film.wp.pl/najbardziej-oczekiwane-filmowe-premiery-2010-roku-6025284923277953g ) [
NAJLEPSZE FILMY KATASTROFICZNE ]( http://film.wp.pl/pali-sie-wiezowiec-trzesienie-ziemi-traba-powietrzna-pustoszy-komu-popcornu-6025284968735361g ) [
SZYMON MAJEWSKI (BEZ) SHOW ]( http://film.wp.pl/szymon-majewski-bez-show-6025284945699457g ) [
ONE SYPIAJĄ Z REŻYSEREM "M JAK MIŁOŚĆ" ]( http://teleshow.wp.pl/ostalowska-ma-romans-z-rezyserem-m-jak-milosc-6026595205461121g )**