Kapitalny pomysł
"Kapitalny pomysł" to pierwszy medialny projekt telewizyjny, który promuje prywatny biznes wśród masowych odbiorców. Program, emitowany przez stację TVN, prowadził Marcin Meller.
Czworo zamożnych ludzi ze świata biznesu decyduje o przyszłości jednego z uczestników (Solange Olszewska - właścicielka i prezes firmy Solaris, Sonia Wędrychowicz-Horbatowska - Wiceprezes Zarządu Banku Citi Handlowy, Zbigniew Niemczycki - właściciel Curtis Group oraz Mariusz Czerkawski - sportowiec i biznesmen). Motto programu można by ująć w słowach: Nie wystarczy mieć pomysłu na biznes, trzeba go jeszcze skutecznie sprzedać.
Ludzie pomysłowi i przedsiębiorczy, ludzie z nowatorskim pomysłem na własny biznes, domorośli wynalazcy - wszyscy, którzy mają genialny plan, ale brak im kapitału, dzięki programowi mają szanse wreszcie go zdobyć.
Po wstępnej selekcji, wybrana garstka najbarwniejszych postaci z najciekawszymi pomysłami staje przed jury. Decyzja jurorów może pomóc zrealizować marzenia, może jednak - na oczach widzów - pogrzebać nawet najbardziej "genialne", zdaniem ich autorów, pomysły.
Kandydaci, przygotowani wcześniej do rozmowy przez psychologa biznesu, mają dziesięć minut na prezentację swoich idei. Przeprowadzają prezentację, by przekonać jury, że warto zainwestować w ich pomysł, że przyniesie on spodziewane zyski... Członkowie jury zadają kandydatom pytania, aby szczegółowo dowiedzieć się jaka jest istota pomysłu. Ujawniają jego wady, ewentualny brak przygotowania merytorycznego autora, nieznajomość realiów rządzących biznesem. Juror brak zainteresowania projektem anonsuje poprzez wyłączenie skierowanego na siebie reflektora. Jeśli zaś kandydat skutecznie broni swoją ideę, jury będzie głosować za jej przyjęciem.
Po siedmiu odcinkach kwalifikacyjnych przyjdzie czas na wielki finał, którego zwycięzca otrzyma pieniądze niezbędne do uruchomienia inwestycji. Wielki finał programu miał miejsce 18 stycznia 2009 roku.
Program jest emitowany od 30 listopada 2008 roku w każdą niedzielę o godz 17.00 oraz w poniedziałek o 23.55.
"Kapitalny pomysł" jest dla stacji rozczarowaniem jeśli chodzi o oglądalność. Każdy odcinek przyciąga średnio przed telewizory 1.25 mln osób, co daje prawie 12% udziału w rynku w grupie 16-49. Program zdecydowanie przegrywa z propozycjami głównych konkurentów TVN-u i ma mniej widzów niż programy pokazywane przez stację w tym samym czasie antenowym, ale rok wcześniej. Podczas emisji "Kapitalnego pomysłu" TVN zajmowało dopiero 4 miejsce wśród innych stacji.
W związku z tym stacja zdecydowała się na zakończenie produkcji już po pierwszym sezonie.
Komentarze